maanantai 13. tammikuuta 2014

Viikonloppu Lontoossa

I <3 London!

Lontoo on kyllä aivan ihana kaupunki. Siellä on niin paljon nähtävää, ihania kauppoja sekä ihmiset ovat todella ystävällisiä ja kohteliaita. Rakastan noita punaisia busseja, puhelinkoppeja, postilaatikoita, mustia takseja, lukuisia opastuksia sekä unohtamatta tuota vasemmanpuoleista liikennettä. Kaupunki on niin iso ja välimatkat ovat pitkiä, joten tuo 7-8 punnan hintainen päivän metro/bussikortti oli loistava hankinta. Metrokartasta tulikin paras ystävämme Lontoon kartan lisäksi.  Meille osui hyvät kelit, asteita oli hieman alle 10 ja aurinkokin pilkotti, ainoastaan yhtenä iltana saimme hieman sadetta niskaan. Hotellimme Grand Royale Hyde Parkin sijainti oli aivan ihanteellinen Hyde Parkin vieressä, kahden eri metroradan läheisyydessä ja lähikadulta löytyi kaikki mahdolliset ruokapaikat.

Lähdin hieman huolettomasti matkalle ja vasta perillä Catwickin lentokentällä aloin tarkistella miten pääsemme lentokentältä hotellille. Lentokentältä matkaa Lontoon keskustaan on noin 40 km ja taksimatka 100 puntaa olisi vienyt ison osan matkakassasta. Taksin sijaan menimme junalla Victorian asemalle ja sieltä otimme ihanan mustan taksin hotellille. Saimme huvittuneita katseita kun odotimme takaluukun aukeamista. Jonkin ajan kuluttua takana oleva taksi tööttäsi meille ja ohjeisti elekielellä, että laukut otetaan sisälle mukaan. Tästä se sitten alkoi Maman ja Rosan Lontoon matka!

Day 1, torstai

Olimme hotellilla jo ennen puoltapäivää ja vaikka olimme toivoneet aikaista sisäänkirjausta, niin se ei valitettavasti onnistunut. Jätimme kuitenkin laukut säilytykseen ja lähdimme tutkimaan kulman takana olevaa Notting Hilliä. Edellisenä iltana olin fiilistellyt Notting Hill- elokuvan merkeissä jo tulevaa matkaa, niin oli hauska päästä käymään siellä.

Saavuimme takaisin hotellille ja matkalla ilokseni huomasin Pizza Hutin, joten nyt tiedetään missä tänään syödään illallista. Jei! Vietiin tavarat huoneeseen ja lähdimme Oxford-streetille shoppailemaan ja kauhukseni huomasin, että olinkin ajatuksissani jättänyt luottokortin kotiin!!! Apuva! Taitaa sitten tulla Low Budget- tyyppinen matka...

Ostimme päivälipun metroon ja suunnistimme ensimmäiseksi Dominion teatterille, hankkimaan lippuja perjantai-illan Queenin We Will Rock You- musikaaliin. Liput kourassa lähdimme talsimaan pitkin Oxford-streetin lukuisia kauppoja. Ensimmäiseksi päädyimme tietenkin Primarkiin ja voi luoja mikä määrä porukkaa siellä oli. Hinnat olivat todella edullisia, mutta onneksi maltoin pitää pään kylmänä, Rosalle toki tarttui jo ensimmäinen paperikassi mukaan. Kuinka ollakaan eteemme tuli Pizza Hut! Sinne siis syömään, voi miten ihanaa oli syödä pitkästä aikaa kunnon pannupizzaa. Sveitsissä kun ei ole Pizza Hutia eikä vastaavaa pizzeriaa ole löytynyt. Masut täynnä jatkoimme matkaa ja kaupat alkoivat jo sulkeutua. Suuntasimme Piccadilly Circukselle ja otimme metron hotellille.

Notting Hill on yksi Lontoon tunnetuimpia kaupunginosia. Alueella sijaitseva Portobello Road on Lontoon tunnetuimpia markkinakatuja ja noin parin kilometrin mittaisella matkalla on lukuisia kauppoja, ravintoloita, kahviloita sekä pubeja. Lauantaisin aamu kahdeksasta ilta kuuteen siellä on vilkkaat markkinat. Kadun alkupää on omistettu vanhoille tavaroille, keskivaihe purtaville ja elintarvikkeille ja loppupää vaatteille sekä kirpputorille. Arkisin siellä on lähinnä vain elintarvikkeita. Kaupunginosa on tunnettu samannimisestä romanttisesta elokuvasta jossa näyttelevät Julia Roberts ja Hugh Grant joka elokuvassa omisti matkailukirjakaupan. Elokuvan käsikirjoittaja on kotoisin alueelta ja käytti elokuvan kulissina oman asuntonsa ovea Portobello Roadin sivukadulla, josta on tullut suosittu turistikohde.

Lontoon suurimmat ostoskadut ovat Oxford Street ja Bond Street, jossa sijaitsevat isot liikkeet ja vaateketjut. Oxford Street on noin kaksi kilometriä pitkä katu ja sen varrella on noin 300 liikettä. Tutustumisen arvoisia liikkeitä ovat Top Shop, New Look, Warehouse, Oasis, Selfridges ja Dorothy Perkins. Jouluna katu koristellaan jouluvaloilla ja jo vuodesta 1959 lähtien, joku julkisuuden henkilö sytyttää valot marraskuun puolen välin tienoin.  Bond Streetiltä löytyy kaikki kalliit merkkiliikkeet, Louis Vuitton, Prada, Chanel, Armani, Ralph Lauren, Versace.

Piccadilly Circus on Regent Streetin ja Piccadillyn iso risteys West Endissä, lähellä Sohon kaupunginosaa. Tunnetun risteyksen lähellä on useita teattereita, sen vuoksi siitä on muodostunut yleinen kohtaamispaikka. Aukiolla on lordi Shaftesburyn suihkulähde ja Anteros veistos sekä takana olevassa rakennuksessa näkyy neonvaloja ja videota.

Day 2, perjantai

Hyvin nukutun yön jälkeen aamiaiselle ja mikä parasta sitä ei tarvitse tehdä ite! Aamu alkoi pienellä kävelyllä Hyde Parkissa ja kas kummaa eteen tupsahti Kensingtonin palatsi. Yritin tarkkailla vaunuja työntäviä äitejä ja isiä jos vaikka itse Kate ja William olisivat tulleet vastaan, mutta ei näkynyt.

Kuninkaallisissa tunnelmissa lähdimme kohti Buckinghamin palatsia. Menimme metrolla Marble Archin jossa yritimme löytää Speaker Corneria, ilmeisesti sen näkee vain sunnuntaisin. Kävelimme Hyde Parkia pitkin ja palatsin lähellä onnistuimme näkemään upean hevoskulkueen. Mikä hauskinta, hevosille oli ihan omat liikennevalot.

Kuva: Wikipedia

Marble Arch W1, Buckinghamin palatsin pääportiksi suunniteltu riemukaari siirrettiin nykyiseen paikkaansa Oxford Streetin ja Edgware Roadin risteykseen Hyde Parkin kulmaan vuonna 1851. Marble Arch on lähellä entisen Tyburnin hirsipuun paikkaa, jossa kaupungin pahamaineisimmat rikolliset hirtettiin yleisön edessä vuoteen 1783 saakka.

Hyde Park puisto on yksi Lontoon kuninkaallisista puistoista. Puisto sijaitsee keskellä Lontoota ja sen pinta-ala on noin 137 hehtaaria. Alkujaan puisto oli Henkrik III metsästysmaita. Hyde Parkin pohjoispuolella taiteilijat esittelemässä taideteoksiaan, siellä on järjestetty monia erilaisia tilaisuuksia sekä rock konsertteja. Puistossa voi veneillä tai pulahtaa maauima-altaaseen tai viettää muuten vaan aikaa vaikka eväitä nautiskellen. Puiston koillisreunalla sijaitsee Speakers Corner, jonne kuka tahansa voi nousta ja esittää mielipiteitä asioista tai pitää puheita.   Hyde Park jatkuu Serpentine-järveen jonka länsipuolella ovat Kensington palatsin puutarhat ja keskipaikkeilla on Dianan muistoksi rakennettu suihkulähde.

Harmillisesti tänään ei ollut vahdinvaihtoa sillä talvisin se on vain joka toinen päivä. Ihailimme hetken mahtavaa palatsia ja lähdimme suunnistamaan Piccadilly Circucselle jatkamaan eilisiä shoppailuja.

Buckinghamin palatsi on rakennettu vuonna 1703 ja Kuningas Yrjö III osti palatsin vuonna 1762. Palatsista tuli kuninkaallisten virallinen asuinpaikka vuonna 1837 kuningatar Viktorian valtaannousun jälkeen. Palatsin julkisivun laajennuksen yhteydessä rakennettiin parveke, josta kuninkaalliset tervehtivät yleisöä. Palatsi on kuningatar Elisabeth II arkiasunto ja siellä työskentelee noin 450 henkilöä. Palatsin vahdinvaihto on näyttävä ja kesäisin se on päivittäin 11.30 ja talvisin joka toinen päivä 11.30. Kuningattaren vuosittaisen Skotlannin vierailun aikana elo-syyskuussa pääsee tutustumaan palatsin sisätiloihin. Lippu kannattaa varata etukäteen.

Kartturi ei tainnut olla kartalla sillä Piccadilly Streetin sijaan kävelimme St James puiston reunaa pitkin. Ihailimme sieltä käsin, Webministerin suunnalta parlamenttitaloa, Big Beniä ja London Eye- maailmanpyörää.

Tulimme Horse Guard Paradelle, jossa juhlitaan vuosittain Kuningatar Elisabeth II syntymäpäiviä. Siellä oli juuri meneillään hevosten vahdinvaihto ja saimme seurata sitä.  Pitkä kävely oli tehnyt tehtävänsä ja meillä alkoi jo vatsat murista. Lähdimme etsimään ruokapaikkaa ja suuntasimme Webinisterin metroasemalle. Kulman takana oli Big Ben ja toki se piti myös kurkata. Subit haukattuamme jatkoimme Oxford-streetin kaupoille ja Mamakin kävi ekaa kertaa Hollisterissa. Levättyämme hotellilla lähdimme katsomaan We Will Rock You- musikaalia. Meitä ihastutti teatterin henkilökunnan tapa ottaa asiakkaat huomioon sekä hoitaa huumorilla niinkin tylsät asiat kuin laukkujen tarkistus ja paikoille ohjaamisen. Tästä voisi moni suomalainenkin teatteri ottaa opiksi ja ohjeistaa henkilökuntaa. Pidimme molemmat todella paljon musikaalista, esitys oli upea ja näyttelijät lauloivat todella hyvin, suosittelen!

Westministerin Palatsi eli parlamenttitalo on Yhdistyneiden Kuningaskuntien parlamentti, joka koostuu Ylä- ja Alahuoneesta. Parlamenttitaloon kuuluu useita rakennuksia, joista vanhin rakennus on Westminister Hall, joka on rakennettu vuonna 1097. Westminster palatsissa on kolme tornia ja korkein niistä 96,3 m on Viktorian Tower, jota on kutsuttu myös Kuninkaan torniksi (King´s Tower). Matalin torni Central Tower, sijaitsee palatsialueen keskellä.

Big Ben on Iso-Britannian symboli. Big Ben on Lontoon parlamenttitalon kellotorni jossa on neljä kellotaulua eri ilmansuuntiin. Iso kello soi tasatunnein ja pienemmät kellot neljännestunneittain. Vuonna 2009 kello täytti 150 vuotta, mutamaa häiriötä lukuun ottamatta kello on toiminut moitteettomasti.

Day 3, lauantai

Päivän ensimmäisenä kohteena on Camden townin markkinat. Johan todella oli markkinat, siellä kului usea tunti ihan huomaamatta. Alueella oli aivan ihana markkinatunnelma, paljon ihmisiä ja erilaisia kojuja. Myynnissä oli vaatteita, rihkamaa, taidetta, ruokaa ja vaikka mitä mielenkiintoista unohtamatta kadun varrella olleita lukuisia kauppoja. Markkinoilta lähdimme suunnistamaan kohti Greenwichiä.

Camden Town sijaitsee keskustan pohjoispuolella ja siitä on kasvanut yksi Lontoon suurimpia markkina-alueita. Alkuperäinen Camden market on aivan metron vieressä, jonka kojut pursuavat persoonallisista vaatteista aina viimeisiin muotivirtauksiin. Markkina-alueen keskus Camden Lock sijaitsee vähän matkan päässä Camden-kanaalin toisella puolella. Vanhat varastorakennukset ovat nykyään täynnä käsityöläisten kojuja ja sisäpihalla on joukko erilaisia ruokakojuja eri keittiöistä ympäri maailman. Markkinoilla on hauska seurailla ihmisten pukeutumistyylejä aina punkkareista hienostorouviin. Camden Townin alueella on paljon tunnettuja rockklubeja ja siellä sijaitsee musiikkikanava MTV:n Lontoon studiot, jonka porteilta voi bongata julkkiksia melkein päivittäin.

Matkalla pysähdyimme King´s Crossin rautatieasemalle ihmettelemään, miten sinne Harry Potterin Tylypahkaan oikein pääsee. Löysimme laiturin 9 ¾ jonka tiiliseinästä pääsee Tylypahkan pikajunaan. London Bridgen asemalla piipahdimme ulkona pienellä kävelyllä ja vaihdoimme metrolinjaa Greenwichiin.

King´s Cross rautatieasema on valmistunut vuonna 1852 ja se tunnetaan tänä päivänä paremmin Harry Potter kirjoista. Asemalla on kuvattu kohtauksia Harry Potter- elokuviin ja siellä on olemassa laituri 9 ¾ joka on Tylypahkan pikajunan lähtölaituri.

Greenwichin asemalta otimme bussin ja Mamakin pääsi vihdoin kokeilemaan punaista kaksikerroksista bussia. Yläkerroksen etupenkiltä näkymät olivat hyvät ja liikennettä oli kiva seurata. Lumpustelimme Gamdenin markkinoilla sen verran kauan että Greenwichin observatorio oli jo mennyt kiinni. Observatorion ulkopuolella oli kuitenkin mahdollista nähdä sama Greenwichin aika - Greenwich Mean Time- pituuspiiri.

Aurinko alkoi jo laskea ja pituuspiiri näytti todella upealta laservalossa. Menimme hotellille lepäämään ennen Rosan illan kohokohtaa eli Atlético de Madrid vs. Barcelona futisottelua. Löysimme hotellin läheltä pubin missä ottelu näkyi ja menimme sinne seuraamaan peliä. Paikka oli niin täynnä, että oli vaikea saada istumapaikkoja. Peli päättyi tasan ja pientä pettymystä oli havaittavissa. Pubissa meidän piti ottaa ne kuuluisat Fish & Chipsit, mutta tilanpuutteen vuoksi päädyimme kiinalaiseen ravintolaan syömään.

Greenwichin kaupunginosassa on kaksi mielenkiintoista museota National Maritime Museum sekä Queen's House. Maritime Museum on maailman suurin merenkulkumuseo. Merenkulkuun liittyvän kokoelman lisäksi siellä on näyttely tutkimusmatkailijoista kuten Kapteeni Cookista, joka löysi Australian ja Havaijin 1700-luvulla. Erilaisia näyttelyitä ja esityksiä esimerkiksi siitä, miltä tuntui olla Titanicissa.

Maailman nollapisteessä (pituusaste 0°) sijaitseva Greenwichin observatorio eli Royal Observatory on kukkulan huipulla ja näkymät kaikkialle Lontooseen ovat jo sinänsä vierailun arvoiset. Ilman sisäänpääsyä pääsee tutustumaan itseensä rakennukseen, joka oli astronomi John Flamsteedin (1646–1719) koti ja työpaikka.

Day 4, sunnuntai

Viimeinen päivä ja tarkoituksena oli lähteä katsastamaan Wembleyn stadion, mutta mutkia tuli heti matkaan. Päästyämme oikean metrolinjan asemalle pettymys oli suuri kun huomasimme että metrolinja oli kunnostuksen vuoksi kiinni. Otimme Plan B:n käyttöön ja lähdimme suuntaamaan Beatlesin Abbey Roadille. Tämäkään ei ihan sujunut, sillä kyseisellä metroasemalle oli kyltti jossa kerrottiin, että kuuluisa Beatles-suojatie ei ole Abbey Road- aseman läheisyydessä vaan juurikin sen kiinni olevan linjan varrella. Tuo remontin vuoksi kiinni ollut linja aiheutti sen, että kuljimme ristiin rastiin metrolla noin pari tuntia päästäksemme lähemmäksi keskustaa. Naureskelin Rosalle että tässähän on Low Budget tyylillä räätälöity "Hop In, Hop Out", kun jouduimme hyppimään eri asemilla päästäksemme takaisin keskustan suuntaan.

London Bridge on keskiaikainen silta, joka ylittää Thames-joen ja yhdistää London Cityn ja Southwarkin. Silta on tuhoutunut useasti ja rakennettu uudelleen samalle paikalle. Silta on ollut strategisesti merkittävä ja sen avulla olaan pystytty kontrolloimaan Thames-joen liikennettä. Keskiajalla silta oli Lontoon liike-elämän keskus. Siltaa on rakennettu ja levennetty useaan kertaan ja vuonna 1967 silta päätettiin rakentaa uudelleen ja vanha silta myytiin amerikkalaiselle öljyalan yrittäjälle. Nykyinen silta valmistui 1973 ja sen vihki käyttöön kuningatar Elisabeth II.

Vihdoin pääsimme Tower Hillin asemalle josta meillä oli mahdollisuus päästä hotellille. Kävimme Tower bridgellä ja saimme viimeinkin syötyä ne Fish & Chipsit. Meillä alkoi olla jo kiire takaisin hotellille, koska olimme varanneet kyydin lentokentälle. Pysäkkejä olikin enemmän, kuin luulimme ja saimme jännittää odottaako kyyti meitä vielä hotellilla. Onneksi odotti, sillä tänään oli moni muukin linja remontissa eikä junat kulkenut lentokentälle. Meillä oli kaikin puolin oikein kiva reissu ja paljon ehdittiin matkan aikana nähdä ja tehdä, sekä vielä jäi paljon näkemistä seuraaville kerroille. Ensi kerralla pakkaan ensimmäisenä luottokortin mukaan. Puntiakin jäi vielä jäljelle, joten törsäsin oikein kunnolla lentokentällä ja ostin itselleni tuliaisiksi muutamia sisustuslehtiä...

Tower of London on keskiaikainen tornilinna, joka tunnetaan Britannian kruunun jalokivien säilytyspaikkana. Linnaa alettiin rakentaa vuonna 1078 Vilhelm Valloittajan toimesta. Linna toimi aikoinaan kuninkaan asuntona sekä viimeisenä puolustusmuurina hyökkääjiä vastaan. Linnaa ympäröi syvä vallihauta ja kehämuuri, jossa on 13 tornia. Linnaa on pidetty myös vankilana ja tänä päivänä linna toimii museona ja kuuluu Unescon suojelukohteisiin. Tarinan mukaan linna ja Englanti tuhoutuu, mikäli linnan alueella asustavat korpit lentävät pois.

Thames- joen ylittävä Tower Bridge on yksi maailman kuuluisimmista silloista ja se sijaitsee Tower linnan itäpuolella. Silta on rakennettu vuonna 1894 ja siinä on läppäsillat jonka alitse pääsee isommilla laivoilla. Tower Bridge sotketaan usein Lontoon toiseen siltaan London Bridgeen.

The Tube eli Lontoon metro on maailman vanhin ja se on avattu vuonna 1863. Metroverkosto toimii Suur-Lontoon alueella, pituutta sillä on noin 402 km, 11 eri linjaa ja 270 asemaa. Linjat ovat merkitty eri väreillä ja jokaisella on omat nimensä. Vanhin metrolinja on Metropolitan, joka rakennettiin välille Paddington-Farringdon.  Vilkkain asema on Waterloo jonka kautta kulkee päivittäin noin 57 000 matkustajaa. Metrossa on 6 eri vyöhykettä ja suurin osa päänähtävyyksistä sijaitsee vyöhykkeillä 1-2. Metroon voi ostaa erilaisia päiväkortteja jotka käyvät myös busseissa. Ennen matkaa kannattaa tutustua Oyster-kortiin, se on edullisin tapa matkustaa.

Lue lisää Lontoosta:

Llontoon Tower ja korppien vartioimat kruunun jalokivet

Yllätysreissu Lontooseen ei mennyt ihan putkeen