maanantai 18. kesäkuuta 2018

Pitkospuita pitkin Lammassaareen ja Kuusiluodolle

Olen niin usein nähnyt Instagramissa vastaavan kuvan kuten yllä, olen aina ihastellut tuota kuvaa ja miettinyt missähän nuo pitkospuut mahtavat sijaita? Päätimme tänään lähteä patikoimaan ja Lammassaari tuli heti mieleen yhtenä vaihtoehtona, päätin ottaa selvää missä se sijaitsee. Yllätyin iloisesti kun huomasin, että saari sijaitsee Vanhankaupunginkoskella lähellä Arabianrantaa. Tuo Vanhankaupunginkosken ympäristö on jo entuudestaan  ollut listallani patikointia ajatellen, joten nyt saisin kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

Vanhan kaupungin koski

Meiltä ajeli noin puolisen tuntia Vanhankaupunginkoskelle ja ennen patikoinnin aloittmista lämmittelin vähän lihaksia ja kävin kuvaamassa tuota upeata koskea. Lähdimme matkaan, Arabian sillan luona näimme vasemmalla ensimmäiset viitat Lammassaareen ja lähdimme seuraamaan niitä.

Pitkospuut Lammassaareen

Saavuimme pitkospuille ja oli aika huikeeeta kävellä kaislikon keskellä. Pitkospuut ollivat uudehkot, ne olivat hyväkuntoiset erittäin tukevat ja jykevät. Reitin varrella oli muutamia näköalapaikkoja sekä lintujen tähystypaikkoja. Porukkaa oli paljon liikenteessä ja välillä piti pysähtyä tietä antamaan. Pitkospuista pitkin oli mukava kävellä ja onneksi tuuli kävi vähän, sillä oli todella lämmin päivä.

Kun tulimme Lammassaareen, huomasin että siellä on pieniä mökkejä, samantyyppisiä kuin siirtolapuutarhamökit. Alkumatkasta olin ihmetellyt kun koirapuiston luona, metsässä oli useita kottikärryjä sidottuna ja lukittuna puihin. En keksinyt mitään järkevää selitystä, noille kottikärryille, kunnes pitkospuilla tuli vastaan muutamia kärryjä, joissa kärrättiin soittimia. Sitten tajusin että noita kärryjä käytetään tietenkin tavaran kuljettamiseen saaressa sijaitseville mökeille. En kehdannut hirveästi tuijotella saaren mökkeihin ja pihoille, mutta muutaman kuvan kuitenkin napsin.

Arabianranta

Lammassaari

Mökkikylä

Katsoimme karttaa ja huomasimme että Lammassaaresta pääsee kävelemällä myös Kuusiluodolle. Lähdimme kävelemään mökkikylän kautta Kuusiluodon suuntaan ja hetken päästä tuli toiset pitkospuut. Nuo pitkospuut olivat myös kaislojen keskellä, ne olivat vanhemmat ja paljon kapeammat. Pitkospuiden päässä oli portti ja siinä kerrottiin että saarella asustaa kolme lammasta, niitä ei saa syöttää ja portti pitää sulkea.

Pitkospuut kuusiluotoon

Portti Kuusiluotoon

Saavuimme Kuusiluotoon ja kaivoin infotaulusta ottamani kuvan esille ja aloimme hahmottamaan miten saaren polut kulkivat. Kuusiluodosta oli upeat näkymät Arabianrantaan. Jostain syystä menimme kuitenkin harhaan, löysimme kuitenkin nuo saaren kolme lammasta yhden polun varrelta. Löysimme takaisin oikealle polulle ja saavuimme kalliolle, missä pidimme hieman juoma- ja snackstaukoa. Tauon jälkeen lähdimme jatkamaan matkaa, törmäsimme lampaisiin vielä uudemman kerran. Kun olimme kiertäneet koko saaren, palasimme pitkospuita pitkin takaisin Lammassaareen.

Saaren asukit työssään

Lisää kuvateksti

Lammassaaren polut ovat kapeita ja muhkuraisia, joten mökkialueen puolelle ei kannata lähteä mikäli liikkuminen on hankalaa. Mökkialueella oli ihania pieniä mökkejä, uusia ja vanhoja, jäin vain miettimään kuinka hankalaa tuonne on raahata tavaroita, tosin saaren toiselle puolelle pääsee veneellä. Saaren keskellä on Pohjolan Pirtti, minun silmissäni näkyi jo jäätelö, mutta tilassa oli valitettavasti yksityistilaisuus. Saarella oli lintujen tähystystorni sekä upea uusi näköalapaikka, kaukana niittyalueella näkyi vasikoita, ovat tainneet saada kesätyöpaikan ruohonleikkaajana.

Kaukana laiduntavat lehmät

Lammassaaren lintutorni

Viikin luonnonsuojelualueella hyvät polut

Lähdimme kävelemään takaisin Vanhankaupunginkoskelle ja teimme vielä pienen mutkan Viikin luonnonsuojelualueella. Yhteensä tuli käveltyä yli seitsemän kilometriä. Jaloissa tuntui saarien kallioiset polut, mutta oli kyllä todella kiva ja vähän erilainen patikointireitti. Voin suositella! Tänne on ehdottomasti tultava talvella uudelleen, sillä nuo maisemat ovat varmasti upeat lumipeitteessä! Nälkä kurni jo vatsassa ja jäimme syömään kosken vieressä sijaitsevaan ravintolaan, tämä oli kuitenkin aikamoinen pettymys!

Lammassaari

Nimestä päätellen voisi kuvitella että saaressa on lampaita, mutta ei siellä ole, sen sijaan naapurisaarella Kuusiluodolla asustelee kolme lammasta. Lammasaari sijaitsee lähellä Arabianrantaa ja Vanhankaupunginkoskea, sinne pääsee pitkospuita pitkin. Lammassaari on suojeltu saari, joka on Helsingin kaupungin omistuksessa. Raittiusyhdistys Koitto on hallinnut saarta jo vuodesta 1904 lähtien, se omistaa saaren isoimmat rakennukset Pohjolan Pirtin ja Lepolan, joita he vuokraat kokous- ja juhlakäyttöön. Näiden lisäksi saaressa on yli 100 pientä yksityistä mökkiä. Ensimmäiset pitkospuut saareen valmistui vuonna 1991, ne  uusittiin vuonna 2017-2018, nyt pitkospuut ovat esteettömät ja ne sopivat kärryttelyyn.

Mökkikylä

Lammassaari on ollut Viikin kartanon maita aina 1900- luvun alkuun asti. Raittiusseura Koitto halusi perustaa kesäsiirtolan jäsenilleen, työväestö voisi viettää lepohetkiä ja virkistäytyä puhtaassa luonnossa. 1900-luvun alussa Helsingin saariin ei saanut nousta maihin, se oli sakon uhalla kiellettyä. Koitto hankki Lammassaaren käyttöönsä vuonna 1904 ja ensimmäinen kesäsiirtola Lepola valmistui samana vuonna. Lepola tunnetaan myös nimellä ”väsyneiden naisten koti”, sillä Koitto kustansi vähävaraisille naisille siirtolaviikkoja virkistäytymistä ja lepoa varten. Pohjolan Pirtti valmistui kesäsiirtolaksi vuonna 1905 ja työväki alkoi tehdä saarelle veneretkiä. Nykyisten pitkospuiden kohdalla kulki aikanaan kärrypolku. Lammassaaressa oli suosittu tanssilava 1920-1960-luvuilla, 1940 alettiin rakentamaan kesämajoja, joita tänä päivänä alueella on noin 100.

Pohjolan pirtti

Mökkikylässä on noin 106 mökkiä ja saarella kulkijoiden on annettava heille rauha. Mökkejä alettiin rakentamaan entisille telttapaikoille vuonna 1913, aluksi mökit olivat ohuita pahvisia, jotka purettiin talveksi pois. Myöhemmin 1940-50 luvuilla mökeissä alettiin käyttämään lautaa rakennusmateriaalina ja mökeistä tuli kestävämpiä.

Kuusiluoto

Kuusiluoto kuvattu Lammassaaresta

Kuusiluodolle pääsee pitkospuita pitkin Lamminsaaresta. Pitkospuiden päässä on portti, joka tulee sulkea, sillä kesä-lokakuussa saaressa on kolme lammasta, jotka huolehtivat perinnemaisemasta. Kuusiluotoon johtavat pitkospuut ovat kapeat ja syksyisin ne saattavat olla veden peitossa. Vanhankaupungin kulttuuri ekologinen klubi (VKEK) hoitaa saarta ja heidän käytössä on vanha puuhuvila, jonka pihapiiri on yksityisaluetta. Kesäkuusta lokakuuhun Kuusiluodossa asustaa kolme lammasta, niiden tarkoitus on hoitaa perinnemaisemaa.

Saarella on ollut asutusta jo 1880-luvulta lähtien, parhaimmillaan saaren mökeissä on asunut 20 asukasta  1920-luvulla. Saarella asui kalastajia perheineen sekä heidän renkejä, he kalastivat rysillä ja saivat saaliikseen lahnaa, haukea ja kuhaa. Kallion päällä oli iso talo, joka on toiminut Posteljoonien kesäsiirtolana. Saarella on järjestetty kesäjuhlia ja isoja lavatansseja kesäisin, seurat ja järjestöt järjestivät saarella  kesäleirejä. Kuusiluoto on Helsingin kaupungin omistama saari ja sen nimi muuttunut useaan otteeseen. Nimestä huolimatta kuusia saarella on vain yksi!

Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa

8 kommenttia:

1. Hei mäkin olen katsonut Lammassarta kuvissa ja miettinyt sitä monta kertaa, mutten ole vielä käynyt. Lauttasaaresta on helpompi käydä katsomassa Mustasaaren lampaita, joskin sinnekin täytyy mennä Hietsun kautta lautalla. Mutta ehkä ensi kesänä vihdoin lähden käymään myös Lammassaaressa. Kiitos muistutuksesta!

Vastaukset
    1. Lammassaari oli kyllä tosi kiva kohde ja sinne pitää ehdottomasti mennä myös ensi kesänä. Itse yritin viime kesänä mennä Mustasaareen, ja koitin mennä Lauttasaaren puolelta, suljettu porttihan siinä sillalla tuli vastaan. Ehkä pääsen myös Mustasaareen ensi kesänä...

Poista
  2. Ihanan näköinen idylli, suorastaan keidas kaupungin kupeessa! En ole aiemmin kuullutkaan, että tälläista maalaisidylliä on Helsingissäkin noin lähellä. Tosi rehevännäköistä maastoa, tuolla on taatusti mukava vaellella.

Vastaukset
    1. Eikö, kyllä täällä kaupungissakin on lähellä useita upeita paikkoja ulkoiluun, jopa metrolla pääsee moneen paikkaan. Suosituimmat paikat ovat toki ruuhkaisia.

Poista
  3. Lammassaaren pitkospuut ovat varmaan yksi Helsingin parhaimmista kuvauspaikoista, vielä kun olisi kaikki vuoden ajat mahdollisia kuvata, näyttää vaan nuo talvet nykyisin aika heikoilta täällä etelässä.

VastaaPoista
  4. Olipa kesäisen heleää! Kävimme joskus tuolla suunnalla, mutta siitä on jo sen verran monta vuotta, että ehkä kannattaisi laittaa kertausretki ensi kesän "retkilistalle"!

Vastaukset
    1. Ehdottomasti, minua houkuttaa jo nyt käväistä siellä, kuten Annukka tuossa mainitsi että se on ympäri vuoden kiva kohde.

Poista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.