Totta se on Unescon maailmanperintökohde joka liikkuu!
Tämä taitaa olla kaikkien vuoristoratojen esikuva ja luojan
kiitos vauhti ei ole yhtä huima, kuin näissä huvipuistojen vempaimissa, mutta
kyllä minulta välillä pääsi matkan aikana riemun kiljahduksia.
Nykyään on trendikästä matkustaa junalla ja Sveitsissä tekee
mieli matkustaa junalla ihan vaan huvikseen, ilman että täytyisi siirtyä
paikasta toiseen. Aidot vuoristoradat kulkevat upeissa maisemissa, vuorten ja
jäätiköiden tuntumassa, siltoja pitkin ja tunneleiden läpi, viiniviljelmien halki,
järvien rantoja myötäillen, unohtamatta idyllisiä rantakaupunkeja eli junamatkakin
on nähtävyys Sveitsissä.
Taisi olla ensimmäisiä Sveitsin turisti-infon esitteitä mitä
selailin ja silmiini osui upeat siltakuvat, toinen oli korkea viadukti ja
toinen spiraalinmuotoinen silta, jota pitkin juna kulki. Luin aiheesta lisää ja
minulle selvisi että kyseinen rataosuus Abula / Bernina Express kuuluu Unescon-kohdelistalle,
kiinnostukseni heräsi entisestään ja kun minulle selvisi että raiteella kulkevan
junan erikoisuus on suuret panorama-ikkunat, mistä matkustajat pystyvät esteettä
näkemään maisemia, olin myyty! Tahtoo nähdä! Pakko päästä!
Bernina ja Abula rautatiet
St. Moriz juna-asema |
Rhaetian rautatiet rakensi 1900-luvun alussa raideyhteyden Keski-Alpeilta
kahden solan Abulan ja Berninan ylitse. Rautatie oli merkittävä yhteys
vuoriston seudun asukkaille, jotka elivät eristyksissä. Bernina Pass rautatiereitti
on listattu Unescon- maailmanperintölistalle, radan pohjoinen osa kulkee St.
Moritzisata Abulan solan yli Churiin ja eteläinen osa kulkee St Moritzista Berninan
solan yli Italian Tiranoon.
Abulan rautatieosuus on valmistunut vuonna 1904 ja se on
pituudeltaan 67 km, sen varrella on 42 tunnelia, 144 siltaa ja viaduktia. Eteläinen
osuus Bernina on pituudeltaan 61 km, raideosuudella on 13 tunnelia ja 52 siltaa
ja viaduktia, viimeiset vaiheet valmistuivat vuonna 1910. Radan korkein kohta
on Ospizio Berninan asemalla 2253 metrissä ja matalin kohta on Tiranossa 429 metriä
meren pinnan yläpuolella.
Bernina Express
Bernina Express, Brusion viadukti |
Minua oltiin varoiteltu että panoramajunat ovat todella suosittuja,
niihin on vaikea saada lippuja ja ne pitää tilata todella ajoissa. Olin kai tuudittautunut
tähän ja ajatellut että on liian haastavaa saada lippuja, kunnes paluumuutto
alkoi häämöttää ja paniikki iskeä. Nyt tai ei koskaan! Tämä junamatka olikin
yksi meidän Tyttöjen Road Tripin ”must see before”-retken
päänähtävyyksistä.
Pähkäilimme pitkään miten saisimme mielekkään ratapätkän järkevästi
upotettua meidän reissu suunnitelmaan, sillä autolle pitäisi kuitenkin palata
takaisin. Koko rataosuus olisi ollut liian pitkä edestakainen matka, Tiranon ja
Luganon välillä on bussiyhteys, mutta emme saaneet sitäkään järkevästi sovitettua
meidän tiukkaan aikatauluun. Lopulta päädyimme siihen että junailemme eteläisen
radan niin kutsuttu. klassisen Bernina-rataosuuden St Moriz-Tirano- St Moritz. Jätimme
siis suosiolla tuon Abulan eli pohjoisen junaradan toiseen kertaan, hieman jäi
harmittamaan että emme nähneet upeita Landwasser ja Solis viadukteja.
”Valitsimme Bernina Express reitistä, etapiksi St
Moritz-Tirano Italiassa. Täytyy sanoa että tuo junamatka oli kyllä joka sentin
arvoinen. Maisemat olivat kerrassaan huikeat, junamatkan aikana kuljimme
usean tunnelin ja sillan läpi. Meitä ei haitannut ollenkaan, että tulimme samaa
reittiä takaisin. Olimme liikenteessä kesäkuussa, joka ei ollut vielä
suosituinta turistisesonkia, saimme junasta hyvät paikat vaikka varasimme liput
vain muutamia päiviä ennen lähtöä. Kesällä sesonkiaikaan liput kannattaa
ehdottomasti varata etukäteen.”
-Grand Tour upea matkailureitti Sveitsissä-
Lue lisää:
Junassa on hauska matkustaa
Tärisimme jännityksestä kun juna lähti liikenteeseen St Mortizista,
odotukset olivat korkealla. Panoramaikkunat ovat kyllä aivan loistavat, ei
puhettakaan että matkan aikana olisi voinut keskittyä lukemiseen tai sudokujen
ratkomiseen, kyllä sitä tuli tuijoteltua ulos silmät pyöreinä.
Meidän vaunussa oli hyvin tilaa ja alkuun oli ihan rauhallista,
ennen kuin venäläinen kuvausryhmä saapui, saas nähdä pällistelläänkö me Rosan
kanssa jollakin esittely videolla.
Oli hauska katsoa kuin punainen juna kiemurteli käärmeen
lailla läpi tunneleiden sekä siltojen. Juna kulki halki niittyjen, missä lehmät
laidunsivat aivan junaradan vieressä, ja tammat varsoineen kuljeksivat radan
tuntumassa. Ohitimme pieniä kyliä ja kirkkaita alppijärviä, juna pysähtyi
pidemmäksi aikaa Alp Grümin kohdalla, josta oli mahtavat näkymät Palün
jäätikölle ja järvelle.
Juuri ennen saapumista Tiranoon tuli upea ympyrän muotoinen Brusion
viadukti, joka kiertää 360 astetta ja vielä lopuksi juna kulki Tiranon kylän
läpi aivan kirkon vierestä. Huh huh mikä junamatka!
Bernina Express, Brusion viadukti |
Bernina Express, Alp Grümi |
Palün jäätikkö |
Lago Bianco / Ospizio Bernina radan korkeimmalla kohdalla 2253 m |
Brusion viadukti |
Tirano
Italia, Tirano Valtellina |
Olimme siis Italiassa, Tiranon kaupungissa, joka sijaitsee
aivan Sveitsin rajalla. Meillä oli muutama tunti aikaa ennen kuin juna lähtisi
takaisin St Moritziin. Löysimme kartan juna-aseman ulkopuolelta ja päätimme
tehdä pienen kävelylenkin kaupungilla, vaikka aurinko porotti pilvettömältä taivaalla.
Kiertelimme joen toisella puolella pieniä kapeita kujia, osa asuintaloista oli aika
ränsistyneitä, löysimme yhden pienen kaupan ja kirpputorin, kirkon lisäksi ei
ollut juurikaan nähtävää. Palasimme takaisin juna-aseman tuntumaan ja siellä
oli myös todella hiljaista, liekö hiljaisuuteen syynä siesta. Menimme läheiseen ravinteliin
ja otimme pientä purtavaa, meillä alkoi olla jo hoppu takaisin junalle. Olen
suuri Italia-fani, mutta Tirano oli kyllä suuri pettymys.
…ja matka jatkuu etelästä pohjoiseen
Rhaetian rautateiden kapearaiteinen
osuus on merkitty Unescon kohdelistalle, vuoristorata yhdistää Abulan ja Berninan solat. |
Meille tämä junamatka oli todella huviajelu, sillä palasimme
junalla takaisin St Moritziin ja saimme kokea tuon kaiken ihanan uudestaan,
mutta nyt käänteisessä järjestyksessä. Maisemat olivat kerrassaan upeita, oli
aivan mieletöntä istuksia ja katsella ulos, tämä oli oikein mukavaa taukoa autolla
ajamiseen.
Harmi että suurin osa junamatkan aikana otetuista kuvista
on otettu lasin takaa, sillä vasta paluumatkalla junan konduktööri näytti
minulle paikan mistä voi ottaa kuvia ilman lasia…
Saavuimme St. Moritziin, josta jatkoimme matkaa kohti Sankt
Gallenia, seuraavaan majapaikkaamme. Matkan varrella tuli vastaan
muutama mieletön serpentiinitie ja maisemat olivat kerrassaan upeita. Pian alkoi
vatsaa kurnia ja huomasin että matkan varrella olisi Maienfeldin, kylä joka on
tunnettu Pikku-Heidistä. Maienfeldiin on rakennettu Pikku-Heidin maailma, josta löytyy mm. Heidi Haus, isoisän vuoristotalo, jonka pihalla ulkoilevat tutut vuohet.
Lue lisää: Kuka muistaa vielä Pikku-Heidin?
Maata pitkin Sveitsissä
Sveitsissä julkinen liikenne on hyvin toteutettu ja lomailijan
kannattaa ehdottomasti harkita Swiss Travel Pass-lipun ostamista, sillä yhdellä
lipulla pääsee matkustamaan bussilla, junalla tai veneellä, tämän lisäksi
lipulla saa alennusta tietyistä vuoristojunista sekä moniin museoihin pääsee maksutta.
Lapsiperheille kortti tulee edulliseksi sillä 6-16 vuotiaat lapset matkustavat maksutta,
mikäli ainakin yhdellä aikuisella on Swiss Travel Pass käytössä. Lisätietoja, SwissTravel Pass-sivuilta.
Tervetuloa blogiini
www.martanmatkassa.fi
Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa
Bernina Express on yksi pitkäaikaisimmista Euroooppaan liittyvistä matkahaaveistani! Ei ole tullut toistaiseksi käytyä, mutta pari vuotta sitten oli jo lähellä. Joku kesä vielä tuonne pääsen. :)
VastaaPoistaSuosittelen Berninaa lämmöllä, itseäni jäi vielä kutkuttamaan tuo Abulan rataosuus!
PoistaOdottelinkin jo tätä postausta junareissusta. On vaan aina niin hienoja maisemia ja sääkin suosi teitä.
VastaaPoistaJunailin aikaisemmin varsin usein Saksan ja Ranskan väliä ja tuo matka Sveitsin läpi oli niiiin odotettu, varsinkin kun oli mahdollista valita parinkin eri reitin välillä ja rauhallisemmat päivävuorot.
Huomena alankin sitten road trippailemaan kohti Keski-Eurooppaa. Ensin Tukholmaan ja eka yöpyminen Tanskassa Itämeren rannalla ja seuraava Hannoverin eteläpuolell. Jatko onkin sitten auki ja säät varmaan vähän määräävät suuntaa. Sveitsi on yksi vahva vaihtoehto, tai Itävalta. Tykkään niin näistä päämäärättömistä ja kiireettömistä reissuista. Suomeen tulo kesti pari viikkoa ja seuraava yöpaikka varattiin päivä tai pari aikaisemmin.
Kevättä odotellessa fani
Kiva kun jaksoit odottaa tätä postausta, tiukka työtahti on haitannut tätä mukavaa harrastusta ja juttuja on kasaantunut, mahdanko koskaan saada kaikkia ajatuksia kirjotettua! Sveitsissä noita upeita junareittejä riittää, Abula olisi kiva kokea myös sekä Clasier-reitti kiinnostaa. Mukavaa reissua teille ja kuulostaa kyllä ihanalta tuollainen "katsotaan mihin nenä näyttää" -reissaaminen, onnistuu varmasti hyvin kun ei ole sesonkiaika. Aikanaan tulimme Espanjasta sesonkiaikaan siten että meillä oli etukäteen vain muutama hotelli oli varattu ja matkan varrella hotellit oli kortilla. Majoituksen etsiminen alkoi jo hieman ressata, meitä oli neljä ja etenkin Ranskassa oli haasteellista löytää kohtuuhintaista majoitusta.
Poista