maanantai 17. helmikuuta 2020

Liikkuva Unesco-kohde – Bernina Express





Totta se on Unescon maailmanperintökohde joka liikkuu!


Tämä taitaa olla kaikkien vuoristoratojen esikuva ja luojan kiitos vauhti ei ole yhtä huima, kuin näissä huvipuistojen vempaimissa, mutta kyllä minulta välillä pääsi matkan aikana riemun kiljahduksia.

Nykyään on trendikästä matkustaa junalla ja Sveitsissä tekee mieli matkustaa junalla ihan vaan huvikseen, ilman että täytyisi siirtyä paikasta toiseen. Aidot vuoristoradat kulkevat upeissa maisemissa, vuorten ja jäätiköiden tuntumassa, siltoja pitkin ja tunneleiden läpi, viiniviljelmien halki, järvien rantoja myötäillen, unohtamatta idyllisiä rantakaupunkeja eli junamatkakin on nähtävyys Sveitsissä.

Taisi olla ensimmäisiä Sveitsin turisti-infon esitteitä mitä selailin ja silmiini osui upeat siltakuvat, toinen oli korkea viadukti ja toinen spiraalinmuotoinen silta, jota pitkin juna kulki. Luin aiheesta lisää ja minulle selvisi että kyseinen rataosuus Abula / Bernina Express kuuluu Unescon-kohdelistalle, kiinnostukseni heräsi entisestään ja kun minulle selvisi että raiteella kulkevan junan erikoisuus on suuret panorama-ikkunat, mistä matkustajat pystyvät esteettä näkemään maisemia, olin myyty! Tahtoo nähdä! Pakko päästä!

Bernina ja Abula rautatiet


@Martan matkassa
St. Moriz juna-asema

Rhaetian rautatiet rakensi 1900-luvun alussa raideyhteyden Keski-Alpeilta kahden solan Abulan ja Berninan ylitse. Rautatie oli merkittävä yhteys vuoriston seudun asukkaille, jotka elivät eristyksissä. Bernina Pass rautatiereitti on listattu Unescon- maailmanperintölistalle, radan pohjoinen osa kulkee St. Moritzisata Abulan solan yli Churiin ja eteläinen osa kulkee St Moritzista Berninan solan yli Italian Tiranoon.

Abulan rautatieosuus on valmistunut vuonna 1904 ja se on pituudeltaan 67 km, sen varrella on 42 tunnelia, 144 siltaa ja viaduktia. Eteläinen osuus Bernina on pituudeltaan 61 km, raideosuudella on 13 tunnelia ja 52 siltaa ja viaduktia, viimeiset vaiheet valmistuivat vuonna 1910. Radan korkein kohta on Ospizio Berninan asemalla 2253 metrissä ja matalin kohta on Tiranossa 429 metriä meren pinnan yläpuolella.

Bernina Express


Bernina Express, Brusion viadukti


Minua oltiin varoiteltu että panoramajunat ovat todella suosittuja, niihin on vaikea saada lippuja ja ne pitää tilata todella ajoissa. Olin kai tuudittautunut tähän ja ajatellut että on liian haastavaa saada lippuja, kunnes paluumuutto alkoi häämöttää ja paniikki iskeä. Nyt tai ei koskaan! Tämä junamatka olikin yksi meidän Tyttöjen Road Tripin ”must see before”-retken päänähtävyyksistä.

Pähkäilimme pitkään miten saisimme mielekkään ratapätkän järkevästi upotettua meidän reissu suunnitelmaan, sillä autolle pitäisi kuitenkin palata takaisin. Koko rataosuus olisi ollut liian pitkä edestakainen matka, Tiranon ja Luganon välillä on bussiyhteys, mutta emme saaneet sitäkään järkevästi sovitettua meidän tiukkaan aikatauluun. Lopulta päädyimme siihen että junailemme eteläisen radan niin kutsuttu. klassisen Bernina-rataosuuden St Moriz-Tirano- St Moritz. Jätimme siis suosiolla tuon Abulan eli pohjoisen junaradan toiseen kertaan, hieman jäi harmittamaan että emme nähneet upeita Landwasser ja Solis viadukteja.

”Valitsimme Bernina Express reitistä, etapiksi St Moritz-Tirano Italiassa. Täytyy sanoa että tuo junamatka oli kyllä joka sentin arvoinen. Maisemat olivat kerrassaan huikeat, junamatkan aikana kuljimme usean tunnelin ja sillan läpi. Meitä ei haitannut ollenkaan, että tulimme samaa reittiä takaisin. Olimme liikenteessä kesäkuussa, joka ei ollut vielä suosituinta turistisesonkia, saimme junasta hyvät paikat vaikka varasimme liput vain muutamia päiviä ennen lähtöä. Kesällä sesonkiaikaan liput kannattaa ehdottomasti varata etukäteen.”
-Grand Tour upea matkailureitti Sveitsissä-

Lue lisää:

Junassa on hauska matkustaa



Tärisimme jännityksestä kun juna lähti liikenteeseen St Mortizista, odotukset olivat korkealla. Panoramaikkunat ovat kyllä aivan loistavat, ei puhettakaan että matkan aikana olisi voinut keskittyä lukemiseen tai sudokujen ratkomiseen, kyllä sitä tuli tuijoteltua ulos silmät pyöreinä.

Meidän vaunussa oli hyvin tilaa ja alkuun oli ihan rauhallista, ennen kuin venäläinen kuvausryhmä saapui, saas nähdä pällistelläänkö me Rosan kanssa jollakin esittely videolla.  




Oli hauska katsoa kuin punainen juna kiemurteli käärmeen lailla läpi tunneleiden sekä siltojen. Juna kulki halki niittyjen, missä lehmät laidunsivat aivan junaradan vieressä, ja tammat varsoineen kuljeksivat radan tuntumassa. Ohitimme pieniä kyliä ja kirkkaita alppijärviä, juna pysähtyi pidemmäksi aikaa Alp Grümin kohdalla, josta oli mahtavat näkymät Palün jäätikölle ja järvelle.

Juuri ennen saapumista Tiranoon tuli upea ympyrän muotoinen Brusion viadukti, joka kiertää 360 astetta ja vielä lopuksi juna kulki Tiranon kylän läpi aivan kirkon vierestä. Huh huh mikä junamatka!


Bernina Express, Brusion viadukti



Bernina Express, Alp Grümi

Palün jäätikkö

Lago Bianco / Ospizio Bernina radan korkeimmalla kohdalla 2253 m

Brusion viadukti


Tirano


Italia, Tirano Valtellina

Olimme siis Italiassa, Tiranon kaupungissa, joka sijaitsee aivan Sveitsin rajalla. Meillä oli muutama tunti aikaa ennen kuin juna lähtisi takaisin St Moritziin. Löysimme kartan juna-aseman ulkopuolelta ja päätimme tehdä pienen kävelylenkin kaupungilla, vaikka aurinko porotti pilvettömältä taivaalla. Kiertelimme joen toisella puolella pieniä kapeita kujia, osa asuintaloista oli aika ränsistyneitä, löysimme yhden pienen kaupan ja kirpputorin, kirkon lisäksi ei ollut juurikaan nähtävää. Palasimme takaisin juna-aseman tuntumaan ja siellä oli myös todella hiljaista, liekö hiljaisuuteen syynä siesta. Menimme läheiseen ravinteliin ja otimme pientä purtavaa, meillä alkoi olla jo hoppu takaisin junalle. Olen suuri Italia-fani, mutta Tirano oli kyllä suuri pettymys.

…ja matka jatkuu etelästä pohjoiseen



Rhaetian rautateiden kapearaiteinen osuus on merkitty
Unescon kohdelistalle, vuoristorata 
yhdistää
Abulan ja Berninan solat.
    


Meille tämä junamatka oli todella huviajelu, sillä palasimme junalla takaisin St Moritziin ja saimme kokea tuon kaiken ihanan uudestaan, mutta nyt käänteisessä järjestyksessä. Maisemat olivat kerrassaan upeita, oli aivan mieletöntä istuksia ja katsella ulos, tämä oli oikein mukavaa taukoa autolla ajamiseen.




Harmi että suurin osa junamatkan aikana otetuista kuvista on otettu lasin takaa, sillä vasta paluumatkalla junan konduktööri näytti minulle paikan mistä voi ottaa kuvia ilman lasia…





Saavuimme St. Moritziin, josta jatkoimme matkaa kohti Sankt Gallenia, seuraavaan majapaikkaamme. Matkan varrella tuli vastaan muutama mieletön serpentiinitie ja maisemat olivat kerrassaan upeita. Pian alkoi vatsaa kurnia ja huomasin että matkan varrella olisi Maienfeldin, kylä joka on tunnettu Pikku-Heidistä. Maienfeldiin on rakennettu Pikku-Heidin maailma, josta löytyy mm. Heidi Haus, isoisän vuoristotalo, jonka pihalla ulkoilevat tutut vuohet. 


Maata pitkin Sveitsissä



Sveitsissä julkinen liikenne on hyvin toteutettu ja lomailijan kannattaa ehdottomasti harkita Swiss Travel Pass-lipun ostamista, sillä yhdellä lipulla pääsee matkustamaan bussilla, junalla tai veneellä, tämän lisäksi lipulla saa alennusta tietyistä vuoristojunista sekä moniin museoihin pääsee maksutta. Lapsiperheille kortti tulee edulliseksi sillä 6-16 vuotiaat lapset matkustavat maksutta, mikäli ainakin yhdellä aikuisella on Swiss Travel Pass käytössä. Lisätietoja, SwissTravel Pass-sivuilta.



Tervetuloa blogiini

www.martanmatkassa.fi

Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa 




4 kommenttia:

  1. Bernina Express on yksi pitkäaikaisimmista Euroooppaan liittyvistä matkahaaveistani! Ei ole tullut toistaiseksi käytyä, mutta pari vuotta sitten oli jo lähellä. Joku kesä vielä tuonne pääsen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen Berninaa lämmöllä, itseäni jäi vielä kutkuttamaan tuo Abulan rataosuus!

      Poista
  2. Odottelinkin jo tätä postausta junareissusta. On vaan aina niin hienoja maisemia ja sääkin suosi teitä.
    Junailin aikaisemmin varsin usein Saksan ja Ranskan väliä ja tuo matka Sveitsin läpi oli niiiin odotettu, varsinkin kun oli mahdollista valita parinkin eri reitin välillä ja rauhallisemmat päivävuorot.
    Huomena alankin sitten road trippailemaan kohti Keski-Eurooppaa. Ensin Tukholmaan ja eka yöpyminen Tanskassa Itämeren rannalla ja seuraava Hannoverin eteläpuolell. Jatko onkin sitten auki ja säät varmaan vähän määräävät suuntaa. Sveitsi on yksi vahva vaihtoehto, tai Itävalta. Tykkään niin näistä päämäärättömistä ja kiireettömistä reissuista. Suomeen tulo kesti pari viikkoa ja seuraava yöpaikka varattiin päivä tai pari aikaisemmin.
    Kevättä odotellessa fani

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun jaksoit odottaa tätä postausta, tiukka työtahti on haitannut tätä mukavaa harrastusta ja juttuja on kasaantunut, mahdanko koskaan saada kaikkia ajatuksia kirjotettua! Sveitsissä noita upeita junareittejä riittää, Abula olisi kiva kokea myös sekä Clasier-reitti kiinnostaa. Mukavaa reissua teille ja kuulostaa kyllä ihanalta tuollainen "katsotaan mihin nenä näyttää" -reissaaminen, onnistuu varmasti hyvin kun ei ole sesonkiaika. Aikanaan tulimme Espanjasta sesonkiaikaan siten että meillä oli etukäteen vain muutama hotelli oli varattu ja matkan varrella hotellit oli kortilla. Majoituksen etsiminen alkoi jo hieman ressata, meitä oli neljä ja etenkin Ranskassa oli haasteellista löytää kohtuuhintaista majoitusta.

      Poista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.