sunnuntai 28. huhtikuuta 2019

Männyn tuoksuinen Kallahti on Helsingin Punkaharju

-->

Rantaraitin sijaan halusin lähteä patikoimaan muihin maisemiin, keli oli  mahtava ja metsäreittien sijaan, olisi kiva päästä nauttimaan auringon paisteesta. Olimme nautiskelleet kotona kiireettömästä aamusta, näin ollen kohde piti valita suht läheltä, että ehtisimme valoisaan aikaan vielä takaisin. Löysin kotoota esitteen Kallahdenniemen ulkoilualueesta, joka sijaitsee Vuosaaressa, lähellä Aurinkolahtea ja Uutelan ulkoilualuetta, missä kävin viime syksynä patikoimassa. Vuosaaren alue on minulle tuiki tuntematonta,  joten ajattelin että samalla tulisi nähtyä jotakin uutta.

Lähdimme ajamaan lännestä itään, navi kertoi että lyhin reitti kulkee keskustan kautta, matkaa on noin 30 km ja aikaa menisi noin 40 min. Saavuimme Vuosaareen ja ihmettelimme erikoisia rakennuksia, jotka ovat suurimmaksi osaksi 90-luvulta, kaikenmoista taloja tuolloin on saanut rakentaa. Minun silmään paikka näytti hieman sekavalta ja nuo julkisivujen pienet laatat näyttävät mielestäni paremmilta märkätiloissa kuin rakennuksien ulkoseinissä. Jätimme auton parkkiin urheilukentän luokse ja lähdimme patikoimaan kohti niemen kärkeä.

Patikointia Kallahden ulkoilualueella

Mikä ihana männyntuoksu!

Lähdimme kävelemään polkua pitkin nimenkärkeen, linnut lauloi ja sieraimiin leijaili männyntuoksu, joka toi mieleeni lapsuuden kesäpäivät ja kävelyn Matinkylän uimarantaan. Tuo mäntyjen ja rannan tuoksu oli aivan huumaava! Minulle tuli tuosta harjumaisesta maastosta mieleen Punkaharju, ainakin oletan että maasto on siellä samanlaista ja vettä harjun molemmin puolin.

Rannan jälkeen tuli vastaan upeita vanhoja rakennuksia, olisin voinut jäädä ihailemaan niiden yksityiskohtia pidemmäksikin aikaa, mutta en kehdannut, sillä pihoilla hääräili niiden asukkaita, nappasin kuitenkin niistä muutaman kuvan.

Jälleen tuli vastaan uimaranta, johon oli kerääntynyt paljon porukkaa piknikille ja sieltä leijaili herkullinen makkaran tuoksu. Rannalla oli mukavasti laitettu pöytäryhmiä ja grillejä ja niistä tuli elävästi mieleen Lausannen ranta, jossa viikonloppuisin perheet ja seurueet kokoontuivat syömään ja viettämään yhteistä aikaa.

Jatkoimme matkaa ja saavuimme rantaniitylle, sen kautta oli kulku niemen kärkeen, joka oli ennen Kuningatar (Drottning) niminen saari. Kävelin aivan oikeanpuoleista rantaviivaa pitkin ja ihailin upeita maisemia, vastaan tuli herttainen rantamökki. Saavuin aivan niemen kärkeen ja harmittelin ettei eväsleivät ja kahvitermari tullut mukaan, kalliolla olisi ollut mukava istuksia pidempääkin eväitä nauttien.

Kuningatar saaren lähisaaret ovat tietenkin Prinsessa, kärkeä vastapäätä ja Prinssi, kärjen vasemmalla puolella, Prinssin takana isompi saari niemeltä Voirasia, mikä lienee tarina tuon saaren nimestä?

Aikamme ihailimme maisemia Kuningattaren kärjessä, ennen kuin lähdimme paluumatkalle. Heti rantakallioiden tuntumassa oli ihastuttavia vanhoja punaisia puurakennuksia, voisin ottaa niistä ihan mikä vaan vapaa-ajan paikaksi. Missähän käytössä rakennukset mahtavat olla? Olisipa mahtavaa, jos siellä toimisi kesäkahvila!

Lähdimme kävelemään takaisin autolle ja kuljimme tällä kertaa oikeaa puolta pitkin, kaukana näkyi Aurinkolahti. Oikealla puolella oli myös merta, mutta emme lähteneet seuraamaan rantaviivaa, sillä siellä näytti olevan yksityisasuntoja.

Parkkipaikan lähellä oli kahvila Villa Ullas ja päätimme suunnistaa suoraan sinne kahvittelemaan. Kahvila sijaitsi söötissä punaisessa mökissä ja heti kun astuimme sisään, tuli vastaan herkullinen pullan tuoksu, joten oli pakko ostaa pulla kahvin seuraksi.

Tuo Kallahden ulkoilualue oli mukava uusi tuttavuus, vaikka porukkaa oli jonkin verran liikenteessä, niin ei sentään tarvinnut jonossa kävellä, vaan, siellä sai kävellä ihan rauhassa. Kahvila Villa Ullas oli kanssa ihan loistava, se on avoinna ympäri vuoden, joten sinne pitää tulla uudemman kerran.

Kallahdenniemi

Vuosaaressa sijaitseva Kallahdenniemi on muodostunut jääkauden loppuvaiheessa 12 000 vuotta sitten, kun mannerjää on sulanut ja kuljettanut mukanaan soraa, josta on muodostunut harju. Harjuja nähdään harvemmin rannikolla, joten Kallahdenniemi Helsingin rannikolla on erikoislaatuinen paikka, niemellä on kaksi luonnosuojelualuetta Kallahdenharju ja -rantaniitty. Alueella on vanhoja huviloita, kolme uimarantaa, Kulttuurikeskus Sofia, useita metsäpolkuja sekä patikointireittejä ja rantareittiä pitkin pääsee Aurinkolahteen.

Kallahden rantaniitty on entistä merenpohjaa ja maan kohoamisen myötä se yhdistää niemen ja Kuningatar saaren. Kuningatar kallion ympärillä sijaitsee pienemmät saaret ovat nimeltään Prinsessa, Prinssi ja Voirasia. Vuosaaren alueelta on hakattu puita Krimin sodan linnotuksia varten ja tämän vuoksi harjun mäntypuut ovat vain noin 150 vuotta vanhoja.

Kallahdesta kuljetettiin aikanaan hiekkaa Suomenlinnan ja kasvavan kaupungin rakennustarpeiksi. Hiekkakuljetukset lopetettiin 1900-luvun alussa ja alueelle alettiin rakentaa huviloita.

Kallahden hiekkaesiintymät houkuttelivat sementtiyhtiö Sasekan (santa/sementti/kalkki) tehtaat Vuosaareen vuonna 1938 ja alueelle rakennettiin asuntoja ja palveluita tehtaan henkilökunnalle. Tehdas toimi Vuosaaressa aina vuoteen 1978 asti ja tänä päivänä tehtaasta on jäljellä sen ruokala.

Tervetuloa blogiini
www.martanmatkassa.fi

Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa

11 kommenttia:

1. Kallahti on tuttu paikka itselleni ja näin keväisin sen rannoilla näkee myös paljon siian ja taimenen kalastajia.

Huomasin, että sinulla on martanmatkassa.fi verkkotunnus, mutta et käytä sitä varsinaisesti blogin osoitteena. Onko tähän mahdollisesti jokin syy? Ohessa on esimerkiksi ohje, jota soveltamalla saat sen vaihdettua, jos haluat sen näkyvän myös selaimessa käyttäjillä:

Vastaukset
    1. Tällä kertaa ei vielä ollut kalamiehiä, mutta Kuningattaren kallioilla oli lintubongareita, Kallahteen täytyy ehdottomasti palata uudemman kerran.

Kiitos tuosta linkistä, en ole yhtään tekninen ihminen ja täytyy sanoa että minulla on suuria haasteita näiden alustojen yms. kanssa. Jossain vaiheessa yritin noita linkkejä laitella, mutta ne eivät jostain syystä toimineet. Täytyypä kokeilla uudemman kerran.

Poista
  2. Tuo on tuttu paikka jo lapsuudesta ja siihen liittyy onnellisia kokemuksia, sillä isäni työpaikka omisti Hotelli Vuorannan Kallahden lähellä ja kävin Kallahdenniemellä tämän tästä. Kerran kävin siellä veneellä. Kun asuin Vuosaaressa, fillaroin sen kärkeen. Polkupyörä onkin järkevä tapa liikkumiseen Vuosaaressa. Nyt nautiskelen huviloista ja männyistä Hangossa.

Vastaukset
    1. Täytyy sanoa että oli todella upea paikka ja kesällä ehdottomasti uudemman kerran, sillä kahvilan herkut veivät kielen mennessään. Tuo mäntyjen tuoksu toi myös oman lapsuuteni mieleen. Hauska sattuma, kävin viime kesänä Hangossa patikoimassa tuon Tulliniemen reitin ja kun olin Kallahdessa niin tuo reitti tuli minulle heti mieleen!

Poista
  3. Tämä paikka on kyllä yksi Helsingin helmistä. Kaunis kun mikä. Kaupunkilaisen henkireikä ja luontovalokuvaajan reviiriä. Toivottavasti sinne ei rakenneta enempää taloja.

Vastaukset
    1. Oli kyllä todella upea paikka ja olen samaa mieltä, toivottavasti se säilyykin tuollaisena.

Poista
  4. Kallahti on kiva, olen käynyt montakin kertaa, samoin Uutelassa, vaikka en sillä suunnalla Helsinkiä asukaan. Oletko käynyt syksyllä ruska-aikaan? Muistan sellaisen käynnin erityisen kivana.

Vastaukset
    1. Kävin Uutelassa kesän lopulla ja nyt keväällä Kallahdessa, joten täytyypä muistaa ensi syksynä käydä! Kiitos vinkistä!

Poista
  5. Kallahti on kyllä kiva paikka! Mun suosikki idästä on ehdottomasti Uutela.

Vastaukset
    1. Sinänsä hauska kun kuvittelee että kaupungin kävelyreiteillä olisi ruuhkaa, niin esim. Nuuksiossa on mielestäni enemmän poluilla porukkaa. Täytyypä käydä siellä Uutelassa uudemman kerran, viimeksi aikaa meni eksyilyyn ja sitten tuli nälkä ja sen seurauksena kiukku... Uutelan läehllä oleva kahvila oli ihan loistava!

Poista
  6. Taivas varjele meitä miltään kesäkahviloilta Kallviikin kärkeen tai muualla tälle alueelle.. Liikenne lisääntyisi valtavasti, luonto, linnut eläimet ja sen rauhasta nauttivat ihmiset häiriintyisivät pahasti.

VastaaPoista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.