sunnuntai 21. huhtikuuta 2019

Lugano pieni pala Italiaa Sveitsissä

Roadtrippimme ensimmäinen päivä oli kääntynyt jo iltaan kun laskettelimne Tremolan serpentiiniteitä pitkin Luganoon.

Meidän oli aika sanoa hyvästit Luzernille ja jatkaa matkaa kohti Luganoa, missä meillä oli tarkoitus yöpyä. Lugano sijaitsee Alppien toisella puolella ja sinne pääsee Gotthardin solan kautta, joko tunnelia pitkin tai kiemuraista serpinettiiniä. Minä halusin ehdottomasti mennä tuota serpentiinitietä, sillä tästäkin olin aikanaan nähnyt upean kuvan.

Hotelliin kirjautumisen jälkeen lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Vaikka kuinka yritin kysyä hotellilta neuvoa, miten päästään keskustaan, niin onnistuimme kuitenkin menemään vikaan, joten seurasimme muita kulkijoita keskustan suuntaan.

Kävelimme rannan tuntumassa kulkevaa tietä pitkin ja pienen kävelyn jälkeen saavuimme keskustaan värikkäälle aukiolle, jota ympäröi lukuisat ravintolat. Molemmilla oli kova nälkä, etsimme sopivan ravintolan ja nautimme loistavan illallisen italialaisessa ravintolassa. Jäimme vielä hetkeksi fiilistelemään Luganon vilkasta iltaelämää, ennen kuin palasimme takaisin hotellille. Unta ei tarvinnut kauaa odotella.

Seuraavana aamuna meillä oli tarkoitus tutustua Luganon keskustaan ja lähteä ajoissa jatkamaan matkaa kohti Saint Moritzia, josta meillä oli tarkoitus hypätä seuraavana aamuna panoramajunan kyytiin ja ajella sillä Italian puolelle.

Tulimme rantakadulle ja ihastelimme Luganojärven kirkasta vettä, kauniita vuoria järven ympärillä sekä upeaa puistoa, jonka näimme nyt valoisalla paremmin. Käyskentelimme hitaasti kohti keskustaa, nauttien auringosta ja maisemista, jotka olivat kerrassaan upeat.

Kiertelimme kaupungin ihania sokkeloisia katuja ja ihastelimme vanhoja rakennuksia, tuntui kuin olisimme jossakin Italialaisessa kaupungissa.

Kiipesimme ylös katedraalin luokse katselemaan maisemia, Monte Salvatore näkyi upeana edessämme ja taaempana näkyi Monte Bré, jossa kävin edellisellä Comon reissulla.

Monte Salvatore oli niin houkutteleva, että päätimme käydä siellä vielä ennen Luganosta lähtöä. Päivä oli lämmin ja kävely alkoi jo painaa, joten päätimme hakea auton hotellilta, käydä syömässä ja sitten ajella furnikulaarilla tuonne Monte Salvatorelle.

Jätimme auton parkkiin Luganon Jet d’Eaun lähettyville ja etsimme ruokapaikan läheltä rantaa, valitettavasti tuo suihkulähde oli kiinni, emmekä päässeet sitä ihailemaan. Luganojärvessä sijaitseva Jet d’Eau vesisuihku on identtinen Geneven symbolina toimivalle suihkulähteelle, Luganon vesisuihku on vain paljon pienempi kuin isoveljensä Genevessä.

Lounaan jälkeen ajoimme Monte Salvatoren alapuolelle ja nousimme Furnikulaarilla ylös ja täytyy sanoa että kyllä kannatti. Ylhäältä oli kerrassaan upeat näkumät Luganon kaupunkiin ja ympäri järveä. Ylhäällä oli pieni luostari ja sen katolta oli upeat näkymät. Olisi ollut mahtavaa päästä patikoimaan vuorelle, mutta valitettavasti siihen meillä ei ollut aikaa, sillä seuraava yö oli varattu Saint Moritziin ja liput aamun panoramajunaan oli käsilaukussa.

Katsellessani Luganojärveä ylhäältä käsin ehdotin Rosalle jos piipahdettaisiin pikaisesti Comojärvellä, niin saisin vielä kerran ajaa tuon upean rantatien Luganon ja Comojärven välillä. Onneksi Rosa tarttui syöttiin, sillä tuo tie on yksi kauneimpia mitä pitkin olen ajanut!

Lähdimme siis ajamaan kohti Comoa ja ajatuksena oli ehtiä käydä Comojärven rannalla sijaitsevassa Villa Carlottassa.

Kuvan kaunis Lugano on kuin pala Italiaa!

Lugano sijaitse samannimisen järven pohjoisrannalla, aivan Italian rajan tuntumassa, kaupunkia ympäröivät vuoret ja Luganoa hallitsee keskeltä järveä nouseva San Salvatore-vuori. Kun katsoo historiallisen keskustan värikkäitä taloja, voisi hyvin kuvitella olevansa, Välimeren rannalla jossakin Italialaisessa kaupungissa. Luganossa meno on paljon vilkkaampaa kuin muualla Sveitsissä, rantakatu ja kaupungin sydän Piazza della Riforman aukio täyttyy iltaisin puheensorinasta. Luganon historiallinen vanha kaupunki on autoton, siellä on useita Lombardityylisiä rakennuksia.

Lugano sijaitsee italiankielisellä alueella, se kuuluu Ticinon kantoniin ja on kantonin suurin kaupunki, siellä asuu noin 63 000 asukasta. Lugano sijaitsee Luganojärven rannalla, aivan Italian rajalla Comojärven tuntumassa, kaupunkia ympäröivät vuoret. Järven rannalla on useita viehättäviä pieniä kyliä, Monte Brén alapuolella sijaitseva Gandria, Luganojärveen helmeksi kutsuttu Morcote, Caslano, Melide sekä monia muita.

Piazza della Riforma

Piazza della Riforma sijaitsee Luganon historiallisessa keskustassa, sitä kutsutaan Ticinon kantonin kauneimmaksi kortteliksi ja Luganolaisten olohuoneeksi. Eikä suotta, sillä aukion ympärillä on useita ravintoloita ja kahviloita terasseineen.

Piazzaa ympäröi historialliset rakennukset sekä kaupungintalo Palazzo Civico, aukiolla järjestetään erilaisia tapahtumia. Aukio on keskeinen paikka ja sieltä on hyvä aloittaa tutustuminen kaupunkiin. Piazzalta lähtee useat kävelykadut ja kapeilla kaduilla on pikkuruisia liikkeitä sekä useita kauppoja shoppaajille, Kapeat kadut ja niiden ihastuttavat rakennukset ovat nähtävyys jo itsessään. Rannan suuntaisesti kulkeva Via Nassa on suosittu shoppailukatu, siellä on paljon erilaisia kauppoja. Riforman aukion kautta on kulku tärkeimpiin nähtävyyksiin, San Lorenzon katedraalille ja Ciani puistoon.

San Lorenzon katederaali

Katedraali sijaitsee korkealla kukkulalla rautatieaseman lähellä, katedraalin edessä on terassi, josta on upeat näkymät kaupungille ja San Salvatore-vuorelle. Katedraalille sinne kannattaa ehdottomasti kulkea Via Cattedrale-katua pitkin, sillä kadunvarsilla on kivoja pieniä käsityöläisten liikkeitä, kahviloita ja jäätelöbaareja.

Via Nassa

Kautta aikojen Via Nassa on ollut Luganon tärkein kauppakatu, siellä on myyty riisiä ja pastaa, kalakauppiaat asuivat kadulla ja putsasivat verkkojaan, katua kutsuttiin kalastajien tieksi. Myöhemmin katu koristeltiin näyttävillä holvikaarilla ja ne ovat arkkitehtuurinsa vuoksi kiinnostava nähtävyys. Tänä päivänä kaupungin parhaalla kauppapaikalla on ylellisiä merkkiliikkeitä ja se on kaupungin suosituin kauppakatu edelleen.

Santa Maria degli Angiolin kirkko

Kuva:Wikipedia

Yksi Luganon suosituimmista nähtävyyksistä on Santa Maria degli Angioli kirkon fresko, kirkko sijaitsee Luganonjärven rantakadun tuntumassa. Entinen luostari on valmistunut 1500-luvun alussa, kirkon suuri seinämaalaus Passion & Crucifixion, on yksi Sveitsin tärkein varhaisen Renesanssiajan mestariteos. Kristuksen intohimo ja ristiinnaulitseminen-teos on Italialaisen Bernardino Luinin (1480-1532) tekemä, suuri fresko peittää lähes koko seinän, siinä on yli 150 hahmoa.

Parco Ciani

Ciani puisto sijaitsee aivan Luganojärven rannalla, kävelymatkan päässä Luganon keskustasta. Rannan tuntumassa kulkee kaunis rantakatu penkkeineen, josta voi ihailla upeita järvimaisemia ja läheisiä vuoria Mont Pre ja Monte San Salvatorea sekä puiston kauniita istutuksia. Puiston alueella sijaitsee konferenssikeskus Palazzo dei Congressi, Villa Ciani ja kantonin historiallinen museo.

Monte Salvatore

San Salvatore Luganon sokeritoppavuori

Salvatore-vuori hallitsee Luganon kaupunkikuvaa ja sitä kutsutaan Sveitsin sokeritoppavuorksi. Salvatore on suosittu näköala- ja vapaa-ajanviettopaikka, ylhäältä on 360-näkymät kaupunkiin, Alpeille ja Luganojärvelle ja siellä on useita merkittyjä patikointireittejä. Vuorelle pääsee Furnikulaarilla, joka lähtee aivan Paradiso juna-aseman vierestä. Vuori on tullut tutuksi jo 1200-luvulla jolloin pyhiinvaeltajat kävivät vuorella kunnioittamassa Jumalan poikaa, joka vanhan legendan mukaan lepäsi vuorella ennen nousua taivaaseen. Ylhäällä vuorella on pieni kirkko ja sen katolla on näköalapaikka, alempana on sateliittitorni sekä ravintola.

Mont Bré

Monte Bré taustalla

Luganon yläpuolella sijaitsevaa Monte Brén aluetta sanotaan Sveitsin aurinkoisammaksi, ylhäältä on mahtavat näkymät kaupungille, Alpeille, Luganojärvelle sekä San Salvatore-vuorelle. Mont Brè sijaitsee 933 mpy korkeudella ja sinne pääsee joko autolla erittäin kapeaa tietä pitkin tai furnikulaarilla noin 15 min Luganon Cassaratesta. Ylhäällä  kauniilla paikalla sijaitsee kirkko ja hieman alempana sijaitsee terassiravintola, josta voi ihailla näkymiä, alapuolella sijaitsee Brén kylä.

Swissminiatur

Kuva Swiss Miniatur esitteestä

Swissminiatur  on Ulkoilmapuisto, Luganojärven rannalla, jossa on yli 120  miniatyyriteosta.  Pienoismallit esittävät Sveitsin tärkeimpiä rakennuksia, monumentteja sekä kuljetusvälineitä. Puistossa on mm. 3560 metriä pitkä junarata, jonka raiteilla kiertää 18 junaa ympäri puistoa.

Muita postauksia RoadTripin varrelta:

14 kommenttia:

1. Olipa taas hauska tehdä nojatuolimatkaa kanssasi noissa Sveitsin ihanissa maisemissa. Ja kiva, että kerrot myös historiaa ja taustoja ja näytät kartan. Ne ovat kaikki asioita, joista tykkään lukea, kun matkablogeja luen ja matkojani suunnittelen. Nyt meni muuten tuo Lugano kartalle seuraavaa Espanjan automatkaa varten. Jos jaksaisi tehdä vähän tuonne päin mutkaa tällä kertaa :) Taitaisi kannattaa.

Vastaukset
    1. Kiva kuulla että pidit postauksesta ja kiitos mukavasta palautteesta. Tykkään historiasta ja tarinoista, tämän vuoksi valitsen usein käyntikohteet niiden kiinnostavan historian vuoksi. Hyvin usein käy myös niin, että jostakin kohteesta tulee paikan päällä vielä mielenkiintoisempi, kun on kuullut siihen liittyvän tarinan. Minäkin tykkään kartoista, ehkä vähän liikaakin, jos muilta perheenjäseniltä kysytään! Kartat helpottavat hahmottamaan aluetta ja sijaintia paremmin, vaikka kaupunki olisikin tuttu, niin välillä sitä yllättyy katsoessaan tarkemmin sen sijaintia ja lähiympäristöä. Postauksissa kartta helpottaa "kartalle pääsyä", mutta itseltäkin se unehtuu valitettavan usein... Kannattaa ehdottomasti varata aikaa matkan tekoon, vaihdella reittä ja pysähdellä matkan varrella eri paikoissa.

Poista
  2. Pari kertaa on tullut ajeltua tuolla Luganossa päin, Lugano-järvi on kyllä kaunis kuin karamelli. Sillä Panoramajunalla en ole matkustanut, mutta mieli tekisi kyllä.

Vastaukset
    1. Kaunista on todella! Olisin voinut istua tuntitolkulla ihailemassa upeita värejä ja maisemia, yksi päivä ei riitä mihinkään, mutta ehdimme sentään vähän tutustua kaupunkiin. Tuo panoramajuna oli pitkään toivelistallani ja onneksi ehdin sen toteuttaa, suosittelen lämmöllä.

Poista
  3. Kiitos vinkeistä, Lugano näyttää upealta! Como-järvellä käynti on toiveissa, ehkä samalla reissulla pääsisi käymään Luganossa :)

Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Como on upea paikka ja mikäli aikataulu antaa myöden, niin ehdottomasti kannattaa samalla reissulla piipahtaa myös Luganossa!

Poista
  4. Kuulostaa ja näyttää todella kivalta, varsinkin kun on noin aurinkoinen sää! Olen käynyt Luganossa kerran, mutta silloin valitettavasti käynti jäi leirintäalueeseen eikä juuri muuta nähty. Satoi aivan kaatamalla. Se oli tosi sääli, mutta näitä sattuu. Voi hyvin olla, että joskus mennään tuonne uudestaan. Se on kivasti matkan varrella, jos tulee ajeltua Saksasta Sveitsin läpi Italiaan tai toisinpäin.

Vastaukset
    1. Kävipä huono tuuri kelien suhteen! Tykkäsin kovasti Luganosta sillä ranskankielinen ja saksankielinen alue ovat hieman jäykkiä, joten letkeä italialainen meininki uppoaa meikäläiseen. Kun ei kieli ole hallussa niin italiankielisellä alueella on helpompi tulla toimeen, vaikka ei yhteistä kieltä löydy.

Poista
  5. Olipa kattava postaus Luganosta, kiitos :) ja ihana oli fiilistellä kaupunkia, jossa pääsin muutama vuosi sitten käymään. Silloin tuli käytyä patikoimassa yhtenä päivänä ja muistan, että ne maisemat olivat kyllä ihan mielettömät.

Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja kiva kuulla että postaus toi mukavia muistoja mieleen. Mitä itse pidit kaupungista?

Poista
  6. Todella kauniit maisemat. :) olen kerram käynyt Como järvellä sekä yöpynyt yhdessä pienessä kylässä. Maisemat tuolla suunnalla ovat uskomattomia!

Vastaukset
    1. Maisemat ovat todella upeita ja noista alueen kaupungeista on vaikea olla pitämättä. Como on kanssa upea, meille vain osui sateiset kelit kun vietimme siellä pitkää viikonloppua.

Poista
  7. Olen hullaantunut Sveitsiin. En ole vuosiin taas ollut, mutta sen järviseudut ja vuoret ovat ihmeellisiä. Todella kauniissa maisemissa olette kulkeneet. Ihania!

Vastaukset
    1. Sveitsi on tehnyt myös minuun suuren vaikutuksen ja sen myötä tykkään matkoilla etsiä lomapaikasta aina jonkun upean luontokohteen, oli se sitten iso kaupunki tai rantaloma.

Poista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.