sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Miniloma Italiassa 3. päivä, Pisa

Jälleen ihana ja runsas aamiainen Jodyn tarjoilemana. Tiedän jo nyt että näitä aamiaisia tulee ikävä. Tämän päivän kohteena on Pisan kaupunki ja tietenkin kalteva Pisan torni. Matkaa kohteestamme Sestri Levantesta sinne oli noin 113 kilometriä eli noin tunnin ajomatkan päässä. Jody kertoi että, matkan varrella sijaitsee hauska käyntikohde Carraran kaupunki. Kaupunki on tunnettu marmorista, jota siellä on louhittu Antiikin ajoista lähtien. Michelangelo käytti patsaissaan Carraran marmoria sekä Finlandia-talon kohuttu marmori oli Carrarasta. Aamiaisen jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Pisaa.

Yksi suurista haaveistani on ollut päästä ratsastamaan Toscanan maisemiin ja viinitarhoille. Kun matkalla näin tämän kyltin, tajusin että nyt todellakin olen Toscanassa. Ajoimme Carraran kaupungin ohi ja kuuluisia marmorilouhoksia ei voinut olla huomaamatta, vuorilla louhittiin marmoria ja se pölysi kuin hiekka. Hetken päästä teiden varsilla näkyi valtavan kokoisia marmorikuutioita odottamassa kuljetusta. Saavuimme Pisaan ja löysimme läheltä Pisan tornia, huoltoasemalta maksullisen parkkipaikan. Ennen Pisan tornin ja katedraalin aluetta oli useita myyntikojuja, joissa myytiin Pisa-aiheisia matkamuistoja.

Siinä se sitten oli! Pisan torni ja todellakin torni on niin kalteva kuin kuvissa on nähnyt. Täytyy sanoa että torni oli todella vaikuttava ilmestys.

Tottahan minunkin piti ottaa samanlainen kuva missä yritän suoristaa tornia. Näitä kuvia kun kerran otti kaikki muutkin turistit. Kävimme ostamassa liput millä pääsi torniin sekä katedraaliin (18€ / aik.), Papi tosin jäi tukevasti maanpinnalle. Torniin pääsee vain tietty määrä ihmisiä kerralla sisään ja liput myytiin siten että vierailu oli tiettyyn kellonaikaan. Meidän vierailuun oli aikaa tunti, joten odotellessa kiertelimme ympäri Piazza dei Cavalierin aluetta.

Astuin sisään torniin ja meinasin melkein kaatua, sillä torni todellakin on kallellaan ihan pohjakerroksesta asti. Kiipesimme ylös kaikki nuo 294 askelmaa ja riippuen millä puolella tornia oli, niin välillä kiipeäminen oli todella raskasta ja välillä mentiin kevyesti ylös.

Tornin ylätasanteelta oli huikeat näkymät ympäri Pisan kaupunkia. Torni on matalalta puolelta 55,86 ja korkeammalta puolelta 56,70 metriä korkea.

Kävimme kaikki tutustumassa katedraaliin ja sen jälkeen piipahdimme katsomassa myyntikojuja.

Pisa

Pisa sijaitsee Toscanassa Italian keskiosassa ja on samannimisen maakunnan pääkaupunki. Kaupungissa on noin 90 000 asukasta ja se on tunnettu kuuluisasta kaltevasta Pisan tornista sekä se tunnetaan yliopistokaupunkina. Pylväskäytävillä reunustettu Borgo Siretton varrella, sijaitsee kalliita kauppoja ja ostoskatu Corso Italia, sijaitsee Amo-joen toisella puolella.

Keskiajalla Pisan kaupunki oli tärkeä kaupan keskus ja sen suuri laivasto kilpaili Italian merivallasta sekä osallistui ristiretkiin. Laivasto joutui kuitenkin taipumaan Genovan laivueelle ja menetti myöhemmin itsenäisyytensä.

Piazza dei Miracoli eli Ihmeiden aukiolla sijaitsevat upeat valkoiset marmorirakennukset, kastekappeli, tuomiokirkko ja Pisan torni sekä pyhä hautausmaa ovat UNESCO-suojelukohteita. Monumentaalinen hautapaika Camposantossa on vanhoja sarkofageja ja seinäfreskoja.

Pisan torni on rakennettu katedraalin kellotorniksi ja sen rakennustyöt aloitettiin vuonna 1173. Ihmeiden aukio oli rakennettu entiselle suomaalle ja kun Pisan kellotornia oli rakennettu viisi vuotta, se alkoi vajota ja rakentamistyöt keskeytettiin. Noin sata vuotta myöhemmin 1272 jatkettiin rakentamistyötä ja torni saatiin rakennettua seitsemänteen kerrokseen asti kunnes kallistumisen vuoksi rakennustyöt jouduttiin uudestaan keskeyttämään. Tuolloin tornista puuttui vain viimeinen kerros, missä tornin kellot sijaitsivat. Torni valmistui viimein vasta vuonna 1370. Torni on valmistettu marmorista siinä on 294 askelmaa, ja se on matalimmalta kohdalta 55,86 metriä ja korkeimmalta kohdalta 56,70 metriä korkea.

Sanotaan että Galileo Galilei teki kokeitaan painovoimasta ja niiden lopputuloksena oli vapaan pudotuksen laki. Galilei tutki myös tuomiokirkossa keskivaivassa roikkuvan pronssilampun heilahduksia ja lamppua kutsutaan tänä päivänä Galilein lampuksi.

Tornia on yritetty muutamia kertoja suoristaa ja vuonna 1990 se uhkasi kaatua, tämän jälkeen tornin perustuksia vahvistettiin 10 vuoden ajan ja nyt se on turvallinen. Yleisön pääsyä torniin on rajoitettu ja vilkkaimpina loma-aikoina suositellaan lipun ostamista etukäteen.