sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Patikointia Fruitiers de Nyonin juustolaan

Kouluvuosi alkoi taas syyskuussa joka tarkoittaa siis sitä, että lasten vanhemmille pitää keksiä jotakin tekemistä, kun lapset ovat koulussa. Olen jo muutaman vuoden järjestänyt satunnaisesti ParentTime-tapahtumia sekä retkiä koulumme vanhemmille päiväaikaan ja tänä vuonna tämä ensimmäinen tapahtuma aiheutti kovasti päänvaivaa. Halusin järjestää perinteisen patikointi tapahtuman missä uudet vanhemmat voivat tutustua toisiin vanhempiin ja kesän jälkeen olisi mukava treffata koulusta tuttuja vanhempia pitkästä aikaa. Sopivan patikan löytyminen teetti ongelmia, sillä halusin että patikka sopisi kaiken kuntoisille ja siihen liittyisi jokin kiva vierailukohde.

Ikäväkseni ParentTime kollegani muutti yllättäen pois Sveitsistä, mutta onneksi monen mutkan kautta asiat järjestäytyivät ja sain itselleni aivan loistavan uuden kollegan, joka on vielä suomalainen! Hänen kanssa lähdimme kokeilemaan patikkareittiä Bougyn kylästä kivaan Signal de Bougyn teemapuistoon, mutta tuo reitti oli melkein pelkästään ylämäkeä asfaltilla, eikä mielestäni soveltunut ryhmälle, joista monet ovat patikoimassa ehkä ensimmäistä kertaa, joten ruksit vedettiin tämän reitin yli.

Näkymät Bougyn kylästä

Näkymät Signal de Bougun vapaa-ajan puistosta

Mammojen kanssa picnicillä

Saint Cergue ja näkymät Ballade a Beatrix reitiltä Château de St Cergue

Seuraavaksi lähdin mammojen kanssa kokeilemaan Ballade a Beatrix-reittiä St Cergueen ja nautimme mukavan lounaan upeissa maisemissa, mutta ei tämäkään reitti soveltunut ParentTime ryhmällemme sen lyhyen pituuden vuoksi. Mammojen kanssa löysimme kuitenkin meidän kivan ravintolan Basse Ruchen ja omistajalta sain kuulla että ravintolan vierestä lähtee ”helppo” patikointi reitti Fruitiers de Nyonin juustolaan ja ylhäältä on upeat maisemat Alpeille, Geneve-järvelle ja Juralle.

Kiva picnic paikka

Lounashetki mammojen kanssa

Basse Rughe ravintola St Cergue

Huippujengi patikoimassa

Tästä lähtee "helppo" reitti ylös Fruitieres de Nyonille

Lähdin sitten Huippujengin kanssa testaamaan tätä uutta patikointireittiä tuonne ylös Fruitiers de Nyonin luokse ja olin todella toiveikas tuosta ”helposta” reitistä. Ravintolan luona oli keltainen opasmerkki kertoi että ylösmeno kestää noin 40 minuuttia ja se kuulosti sopivalta matkalta. Reitti alkoi kuitenkin tiukalla nousulla, joka jatkui ja jatkui. Hieman alkoi jo takaata kuulua valitusta, pidimme usein juomataukoja, sillä päivä oli todella helteinen, mutta onneksi reitti kulki metsässä puiden varjossa.

Alkumatka vielä lievää ylösnousua onneksi varjoisassa metsässä

Juomatauko ennen hurjaa nousua...

Vielä pieni rutistus....

Siellä se jo näkyy Fruitiers de Nyon

Juran vuoristo jatkuu kaukana näkyy meidän maamerkki Dolen sääpallo

Lehmät vielä laiduntaa

Maisemat Lausannen suuntaan

Metsässä Gary kysyi miksi ihmeessä jengi patikoi? Mikä on tämän lajin kliimaksi? En osannut siihen oikein vastata ja kerroin että itse tykkään kuntoilla ja liikkua ulkona sekä patikoidessa näen upeita maisemia ja kauniita paikkoja. Saavuimme viimeiselle peltotaipaleelle ja kun saavutimme tuon Fruitiers de Nyon- juustolan luokse, niin näytin Garylle nuo edessämme avautuvat maisemat ja sanoin, että tässä on aikalailla se patikoinnin kliimaksi. Gary ihasteli maisemia ja kertoi ymmärtäneensä asian jujun. Tämä reissu ei todellakaan ollut mikään ”helppo”, korkeuseroa oli ihan mukavasti, mutta siinä on kanssa yksi syy miksi patikointi on niin kivaa, ylhäällä raskas reissu palkitaan upeilla näkymillä ja kroppa ilmoittaa että jotakin on tehty, siis hyvällä tavalla.

Tässä yksi hyvä syy patikoimiseen

Kävin juustolassa neuvottelemassa tulevasta ParentTime-tapahtumasta surkealla Ranskan taidollani, olin oikein tyytyväinen, sillä onnistuin varaamaan meidän ryhmälle ajan juustonmaisteluun. Lehmät olivat vielä ylhäällä laitumella ja niin kauan kun ne ovat ylhäällä, juustolassa tehdään juustoa ja sitä voi käydä ostamassa. Pidimme ylhäällä pienen tauon ja nautimme maisemista. Sain juustolasta toisen reittivaihtoehdon alas ja lähdimme sitä pitkin takaisin. Reitti kulki lehmäaitauksen läpi metsään, tämä osuus oli paljon helpompi kävellä ja minun lisäksi testiryhmäkin oli oikein tyytyväinen.

Fruitiers de Nyon

Pientä huikopalaa ja maisemien ihailua

Alas laitumen läpi uutta reittiä pitkin

Vaikka oli tuulista niin onneksi lauma pysyi kasassa eikä riehaantunut meistä

Paluumatka alkaa upeissa maisemissa

Olin niin iloinen sillä kaivattu patikointireitti oli nyt vihdoin löytynyt!

CDL ParentTime patikoimassa

Tästä se lähtee

Kun sitten vihdoin koitti tuo kauden ensimmäinen ParentTime-tapahtuma niin meitä oli liikenteessä yli 20 innokasta vanhempaa. Meille sattui kaunis aurinkonen päivä, kokoonuimme ylhäällä St Cerguessa ja lähdimme patikoimaan tuota reittiä ylös, mitä pitkin olimme Huippujengin kanssa tulleet alas. Opasviittojen mukaan matkaan menee noin 50 minuuttia, aluksi kuljimme helppokulkuista asfalttitietä, sitten tulimme metsikköön, josta alkoi hieman vaativampi osuus. Pientä mutinaa kuului ryhmästä, mutta vannoin heille että tämä oli paljon helpompi reittivalinta kuin tuo mitä kävin etukäteen testaamassa. Metsäosuuden jälkeen kävelimme niittyä ptkin ylös ja saavuimme perille.

Juomatauko

Paluumatka alkaa

Nämähän ohitettiin jo tulomatkalla

Ansaittu lounas

Uskon että nämä maisemat tekivät myös ryhmäläisiin suuren vaikutuksen sillä kuvia napsittiin tuon tuosta. Juustolan porukat olivat nukkumassa, joten herättelimme heidät ja ryhmä pääsi maistelemaan ja ostelemaan juustoja. Meillä kävi tuuri sillä juustola meni seuraavalla viikolla kiinni, sillä lehmät tuotiin kesän laidunkauden ”désalpe” jälkeen alas kotitiloille. Paluumatka alas St Cerguen kylälle sujui leppoisasti ja osa porukasta jäi vielä lounaalle. Minulle jäi tunne että vanhemmat olivat ihan tyytyväisiä lukukauden ensimmäiseen ParentTime tapahtumaan. Seuraava tapahtuma onkin jo ensi viikolla ja käymme tutustumassa läheiseen Coppetin kylään ja sen historiaan sekä vierailemme upeassa Château de Coppetin kartanossa. Tästä tulee taastusti postausta myöhemmin, sillä sehän sopii samalla minun Linnasta linnaan postausarjaani…

20 kommenttia:

1. Ai että mitä maisemia! Itsestäni patikointi on erittäin kiva harrastus, vaikken mitään pitkiä matkoja tääl erää teekään. Nuo lehmälaitumien kautta kulkevat reitit olivat arkipäivää Ranskassakin, ainakin Vercorsilla niitä oli. Eka kerta oli aika yllätys, että tosiaan sinne vaan lehmien sekaan. Sveitsi kyllä houkuuttelisi kovasti, juuri noiden maisemien takia. Ehkä vielä joku kesä sinne pääsee!

Vastaukset
    1. Ranskan puolella tosiaan sama juttu, ainahan se vähän arvelluttaa mennä noille laitumelle, kerrankin yksi lehmä seuraili minua ja olin hieman peloissani lähteekö koko lauma mukaan...

Poista
  2. Upeita patikointimaisemia! Tällainen on parasta vaeltelua - ei liikaa kipuamista, ja herkullista ruokaa välillä! ^_^ (kommentoin tätä juuri, mutta viesti taisi kadota matkanvarrelle...) ***sateenmuruja.com***

Vastaukset
    1. Kiva että jaksoin laittaa vielä uudemman kerran kommenttia, jostain syystä ei tullut läpi. Tarkistin vielä roskapostin sekä "odottaa tarkistusta" kansion. Maisemat on kyllä hienoja ja täällä on ihanan paljon eri vaihtoehtoja niin tason kuin reitin pituuden ja maisemien puitteissa.

Poista
  3. Ihania maisemia ja sääkin on suosinut. Onkohan tuossa pari videon pätkää mukana, eivät vain aukea? Kartta reitistä voisi olla myös mukava. Olisi helpompi hahmottaa jos vaikka eksyisi itse niihin maisemiin ja olisi mahdollisuus patikkaretkeilylle.
    fani

Vastaukset
    1. No höh! Videot eivät todella aukea :( Kiva kun huomautit! Kokeilin tällä kertaa eri ohjelmaa ja näyttää siltä että se ei jostain syystä toimi... Täytyypä tutkia asiaa ja kysyä viisaammilta neuvoa. Kartta on hyvä idea, katsotaan pystynkö sellaisen hankkimaan jälkikäteen.

Poista
  4. Aijai kyllä kelpaa patikoida tällaisissa maisemissa :)! Olen varsin kovasti tykästynyt patikointiin itsekin, etenkin silloin, kun tarjolla on kauniita maisemia ja auringonpaistetta. Kunto kohoaa, sielu lepää ja vieläpä usein kameralle tarttuu muistoksi hienoja kuvia. Ihan ikävä tuli tällaisia Keski-Euroopan maisemia.

Vastaukset
    1. Kiitos Mirka! Olen aikaisemmin käynyt ratsastusvaelluksilla ja voisin jopa kuvitella lähteväni patikointireissuun sopivan ryhmän kanssa tulevaisuudessa, niin ja siis ihan ilman hevosta ;)

Poista
  5. Idyllisen näköistä! Kyllä mä mielelläni patikoisin juustolaan. Mut niinpä, ylhäällä aherrus palkitaan! Kyllä siinä patikoimisessa on vaan jotain niin koukuttavaa.

Vastaukset
    1. Näinhän se menee, uskomattoman hyvä fiilis on ylhäälla patikoinnin jälkeen! Olen kanssa tainnut jäädä hieman koukkuun...

Poista
  6. Yllättävän haastavaa tuommoisten tapahtumien järjestäminen varmaan, kun pitää yrittää miellyttää kaikkia. Ihmisillä taitaa olla taipumusta siihen mutinaan mihin ikinä niitä viekään, mutta ei se tarkoita etteikö ne kuitenkin tykkäisi retkestä! Kuulostaa kivalta, ja mikäs sen parempaa kun palkita reippailu herkkujuustoilla upeissa maisemissa.

Vastaukset
    1. Suurin syy on varmaan itsessäni, sillä taidan olla hieman kriittinen siitä mihin porukoita vien. Täällä on todella paljon hyviä patikointireittejä, mutta välillä sen oikean löytäminen on todella haasteellista, sillä aina toivon että vanhemmat kokevat jonkun uuden elämyksen ja reitti sopii mahdollisimman monelle. Täytyy sanoa että nämä vanhemmat ovat erittäin mukavia "asiakkaita", kukaan ei ole vielä koskaan valittanut ainakaan minulle suoraan ja päinvastoin kehuja on tullut paljon, joita on suomalaisittain vaikea ottaa vastaan...

Poista
  7. Heh ... ParentTime -tapahtuma vaikuttaa yhtä vinkeältä kuin aikoinaan jossain ulkomaille suuntautuneilla kokous- ja konferenssimatkoilla puoliso-ohjelma. Etenkin tilanteissa, joissa puoliso on mies ja ohjelma on selvästi naisille suunnattu: mutta hyvin tuo siippa viihtyi muotinäytöksissä :-)

Vastaukset
    1. Siinä on välillä todella haastetta löytää kiinnostavaa tekemistä tai nähtävää miehille sekä naisille, sillä naiset tulevat mukaan usein ihan jo seuran takia, eikä välttämättä kohteen vuoksi, mutta mikäli haluaa miehiä mukaan suuren naisjoukon jatkeeksi, niin tapahtuman pitää todella olla kiinnostava. Hauska sattuma, sillä viime vuodesta lähtien meidän tapahtumissa on ollut mukana "äijäporukka" ja he ovat olleet varmaan aktiivisimmat osallistujat sekä muutama usein kysyykin etukäteen milloin ja missä on seuraava tapahtuma. Sain jopa houkuteltua yhden isän järjestämään kanssani näitä tapahtumia, kun edellinen partnerini muutti pois.

Poista
  8. Voih, taas nousee patikointikuume...eikait se auta kuin alkaa tilailemaan jo ensi kevään/kesän vaellusmatkaa jonnekin päin. :)
    Juustola ja lehmät vaellusreitin varrella tuovat auttamatta mieleen ihanaisen vaellukseni Italian Dolomiiteillä, oi oi.

Vastaukset
    1. Ikävä kyllä patikointikausi lähenee nyt loppua ja on aika pistää lumikengät jalkaan. Tuonne Dolomiiteille olisi todella kiva päästä patikoimaan.

Poista
  9. Jännä ajatella, että jotkut eivät olisi koskaan patikoineet. Se on täällä Yhdysvalloissa niin kovin suosittua. Pisteet sinulle, että sait porukan liikkeelle, ja kovin tyytyväisiä naamoja on ainakin tuossa viimeisessä kuvassa näyttää olevan.

Vastaukset
    1. Voipi olla että moni on patikoinut, mutta täällä Sveitsissä on jonkin verran korkeuseroja ja ne tekevät patikoinnista paljon haastavamman. Patikointi oli todella onnistunut ja tuossa kuvassa meillä kaikilla on iloinen ilme kun rankan reissun jälkeen saa vähän murua rinnan alle.

Poista
  10. Mukavan näköiset maisemat ja hieno retki teillä! Huomaa hyvin, että Alpeilla tai lähistöllä ollaan, kun matkat ilmoitetaan minuuteissa. Itse tykkään Keski-Euroopassa juuri siitä, että eritasoisia patikointimaastoja on pilvin pimein.

VastaaPoista
  11. Olen noita minuutteja todella vertaillut ja usein ne pitävät aika hyvin kutinsa, varsinkin tasasella. Muistaakseni tasasella ajat ovat laskettu 3 km/h kävelynopeuden mukaan. Onko sinulla tietoa siitä miten nuo eritasoiset reitit ilmoitetaan? Omassa patikiointiraamatussani reitit ovat määritelty eri tasoisiin 1-3 ukkelin asteikolla.

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.