sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Museokävely Geneven Nationsin kaupunginosassa

Viime keskiviikkona teimme kivan museokävelyn Geneven keskustan tuntumassa Nationsin kaupunginosassa. Keli oli mitä mahtavin ja aloitimme kävelymme Botanique Jardinista eli Kasvitieteellisestä puutarhasta. Puutarhassa avattiin samana päivänä näyttely ”Plantes Spiritualites”, joka ossa kuvataan kasvien merkitystä eri sivilisaatioiden historiassa sekä minkälaisia symboleita, merkityksiä ja viestejä ne kertovat. Näyttely on avoinna 18.10.2015 asti.

Jardin Botanique

Käännyimme eläintarhan uloskäynnistä vasemmallle ja jatkoimme matkaa ylämäkeä Chemin de l’Impératricea pitkin. Mäen päällä piipahdimme katsomassa kaunista kartanoa Château de Penthes, josta on upeat näköalat Geneve-järvelle ja Alpeille. Kartanossa tänä päivänä majaa pitää museo, jonka näyttelyt kertovat Sveitsiläisistä maailmalla.

Château de Penthes

Jatkoimme matkaa pitkin Route de Pregnyä alaspäin aina Avenue de la Paixille asti. Avenue de la Paixin oikealla puolella tulee ensimmäiseksi vastaan Kansainvälisen Punaisen ristin pääkonttori ja museo, joka on todella mielenkiintoinen käyntikohde.

Punaisen ristin museo

Punaisen ristin museon vastapäätä sijaitsee Palais des Nationsin eli YK:n pääkonttorin vierailijoiden sisäänkäynti, rakennuksen pääovi sijaitsee hieman alempana Place des Nationsin luona. YK:n pääkonttoriin pääsee tutustumaan opastetuilla kierroksilla ja sen matkamuistomyymälä on käymisen arvoinen. YK:n vierailijoiden sisäänkäynnin vieressä on Geneven hotelli- ja ravintola koulun ravintola, joka on suosittu ruokailupaikka ja pöytävarauksia sinne voi joutua odotamaan pidemmän aikaa. Lue täältä lisää Punaisen ristin museosta.

Lasi- ja keramiikkamuseo Arina

Palais des Nationsin vieressä sijaitsee Sveitsin lasi- ja keramiikkamuseo Arina, joka aikoinaan oli suuri kartano. Kartanon maille on rakennettu YK:n pääkonttori sekä Kasvitieteellinen museo. Pysähdyimme kahvittelemaan Arinan kahvilaan, jonka terassilta on kivat näkymät Palais des Nationsille.

Kuva Arina museon kahvilan terassilta YK:n päämajalle

Jatkoimme matkaa alas Avenue de la Paixia pitkin ja  saavuimme YK:n pääkonttorin pääsisäänkäynnin luokse, joka on tunnettu upeasta lippukujasta, jossa on esillä kaikkien jäsenmaiden liput. Pääsisäänkäynin edustalla olevassa muurissa on Hans Ernin maalaama Rauhan Fresco, joka 30 metriä pitkä ja 2 metriä korkea. Lue täältä lisää YK:n pääkonttorista.

Etualalla Broken Chair ja takana näkyy YK:n pääkonttorin pääsisäänkäynti
ja vasemmalla puolella näkyy osa Rauhan Frescon maalausta

Vastapäätä Palais des Nationsin sisäänkäyntiä on Place des Nations aukio, jossa sijaitsee suuri Särkynyt tuoli, Broken Chair muistomerkki maamiinojen uhreille. Aukion toisella puolella sijaitsee ICT Discovey museo joka esittelee tieto- ja kommunikaatio teknologiaa.

Route de Lausannen alikulkutunneli

Kävelimme alas rannan suuntaan ja olimme jälleen Jardin Botaniquella, kävelimme talvipuutarhan luona sijaitsevalle alikulkutunnelille ja alitimme Route de Lausannen. Saavuimme Geneve-järven rannalle, kävelimme rantaa pitkin ja ensimmäiseksi vastaan tuli Kasvitieteellisen puutarhan entinen kasvihuone.

Centre William Rappard

Rannan tuntumassa sijaitseva suuri Centre William Rappard rakennus on suunniteltu alunperin YK:n edeltäjänä toimineen Kansainliiton toimipisteeksi, joka muutti nykyiselle paikalleen tilojen käydessä ahtaaksi. Rakennuksessa on toiminut useita eri järjestöjä ja vuodesta 1995 asti siellä on toiminut Maailman kauppajärjestö eli WTO (World Trade Organization).

L'Effort humain veistos

CWR:n puutarhassa on useita valtavia puita sekä James Vibertin  vuonna 1935 tekemä taideteos L’effort humain, joka kuvaa liikettä.

Tieteen historian museo

Jatkoimme matkaa ja tulimme Tieteen historian museon luokse, jossa on esillä vanhoja tiedemiesten käyttämiä työvälineitä ja pihalla on tominnasa oleva aurinkokello. Museorakennus on valmistunut vuonna 1830 ja se on todella kaunis, Rolexin perustaja Hans Wildorf nimesi rakennuksen Perle du Lac eli järven helmeksi. Rannalla entisellä Perle du Lacin laiturin luona on marmorista veistetty nykytaideteos Figures enlacées.

Aurinkello toimii

Museon vieressä on suosittu ravintola Perle du Lac, jonka terassille on kiva istahtaa ja ihailla järvimaisemia.

Parc Mon Repos

Kävelyretken viimeinen nähtävyys on kaunis Villa Mon Repos, joka on rakennettu 1800-luvun lopulla. Rakennuksessa on toiminut erilaisia järjestöjä, instituutteja, museo sekä TV-yhtiöitä ja siellä on vieraillut kuuluisia vieraita.

Villa Mon Repos

Kierros päättyy Mon Reposin puistoon ja yhteensä pelkkä kävelyreitti kestää noin kaksi tuntia. Reitin varrella on useita museoita ja kaikkia ei millään pysty käymään kerralla läpi. Matkan varrella on muutamia ruokapaikkoja La Pyramus ravintola Jardin Botaniquella, Château de Penthes ravintola, Ariana-museon kahvila ja La Perle du Lac ravintola. Reitin voi tehdä kahdessa osassa Rue de Lausannen molemmin puolin ja rantareittiä voi jatkaa kaupungin keskustaan asti, jonka varrelle on useita kiinnostavia nähtävyyksiä.

Nähtävyyksiä Quai Wilsonilla

Me kävelimme koko reitin keskustaan asti ja junan sijaan  lähdimmekin lautalla kotiin. Otimme Le Paquisin satamasta lautan Coppetiin ja nautimme upeista järvimaisemista sekä Alpeista. Matkan aikana oli kiva nähdä miltä kotiseutu näyttää järveltä päin katsottuna. Lauttamatka kesti reilu puoli tuntia ja se pysähtyi Versoixissa ennen Coppetia.

Kotimatka lautalla

Tervetuloa blogiini
www.martanmatkassa.fi

Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa

8 kommenttia:

1. Tuosta YK:n pääkonttorista tuli mieleen, että intohimoisimmin maabongaukseen suhtautuvat käyvät Genevessä hakemassa pisteen ITU HQ:sta :-)
    YK:n pääkonttorissa kävin joskus kauan sitten kierroksella, mutta ITUssa en ole käynyt, minäkään!

Vastaukset
    1. Suosittelen ehdottomasti vierailua YK:n pääkonttorilla :)

Poista
  2. Onpa ihania kohteita Genevessä. Sveitsissä olen käynyt pari kertaa, mutta korkea hintataso (oikeastaan aina, jos on vielä Suomea korkeampi) hieman hirvittää.

Vastaukset
    1. Hintataso on korkea, onhan siellä palkatkin suuremmat, mutta toki löytyy sieltä edullistakin tekemistä ja maisemista sekä luonnosta voi nauttia ilmaiseksi...

Poista
  3. Ihan on kivan näköistä. Mikäköhän tarkoitus on Mon Reposilla kun sellainen on Korfullakin ja Viipurissa?

Vastaukset
    1. Mielestäni Mon Repos tarkoittaa taukoa tai levähtämistä ja siihen saattaa jopa kuulua eväät, puistot on usein nimetty tuolla nimellä.

Poista
  4. Paljon on kyllä ihmiskunnan sivistystä tuolla! :) Itseltä on kyllä hintatason takia jäänyt vielä Sveitsi väliin. Tuo YK:n pääkonttori olisi kyllä kiinnostava vierailukohde!

Vastaukset
    1. Olen vieraillut muutamankerran YK:n pääkonttorissa ja tuo vierailu oli mielenkiintoinen, ohessa muutama postaus vierailusta.

Poista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.