lauantai 16. maaliskuuta 2019

Tyttöjen RoadTrip Sveitsissä – must see before…

Viime kuussa kirjoittelin Sveitsiläisestä Grand Tour-matkailureitistä ja se toi mieleeni mukavia muistoja Sveitsistä ja paikoista, joista en ole ehtinyt teille vielä kertoilla. Kuvia noista paikoista on jo varmasti vilahtanut useampaan otteeseen Instassa, FB:ssä tai blogitekstien kuvituksena, mutta nyt ajattelin pureutua vähän pintaa syvemmälle ja kertoa noista paikoista hieman enempi.

Must see before…

Kun paluumuuttomme Sveitsistä Suomeen alkoi lähestyä, niin minulle alkoi iskeä paniikki, sillä vielä oli useita mielenkiintoisia paikkoja näkemättä ja kokematta. Päätimme Rosan kanssa loppumetreillä tehdä pienimuotoisen Sveitsi RoadTripin ja listasimme paikkoja missä halusimme vielä käydä. Listalle valikoitui hurja määrä paikkoja, mutta kun aloimme laittamaan niitä kartalle, niin huomasimme että paikat olivat aika hajallaan. Karsimme paikkoja sijaintien mukaan ja lopullinen RoadTrip suunnitelmamme muodostui siten, että  ajo-osuudet neljälle päivälle pysyivät kohtuullisena.

1) Luzern
2) Gotthardin sola
3) Lugano
4) Bernina Express panoramajuna
5) Liechtenstein
6) St Gallen
7) Rhin fall, Reinin vesiputoukset
8) Saint Ursine

Näiden lisäksi matkan aikana tarttui muutama kohde lisää

9) Como-järvi, Villa Carlotta
10) Maidenfeld

Tien päällä

Ohessa pieniä makupaloja meidän neljän päivän reissusta, jonka aikana ehdimme nähdä ja kokea monen moista. Kilometrejä kertyi yhteensä 1207, matkasimme Sveitsissä kolmella eri kielialueella, ajoimme 15 kantonin läpi ja kävimme 4 eri maassa.

Ensimmäisenä etappina oli Luzern, jonka upea puusilta on jo pitkään houkutellut minua käymään tuossa upeassa keskiaikaisessa kaupungissa. Lähdimme matkaan kotikylästämme Mies:tä, tarkoituksena oli viettää päivä Luzernissa ja jatkaa sieltä matkaa Gotthardinsolan serpentiiniteitä pitkin Luganoon, missä meidän oli tarkoitus yöpyä. Ensimmäisen päivän aikana tuli ajettua yhteensä 435 km.

Lugano houkutteli meitä puoleensa Italialaisella tunnelmalla, vietimme päivän Luganossa ja saimme kuningasidean (tai joku sai...) ajelimme vielä kerran Luganojärven rantatietä pitkin Comojärvelle Italian puolelle. Illaksi suunnistimme St Moritziin, missä meillä oli majoitus, sillä aikaisin seuraavana aamuna lähtisimme kauan odotetulle panoramajuna-ajelulle. Toisen päivän ajomatka oli 133 km.

Kolmannen päivän aamuna lähdimme kauan odotetulle junamatkalle, hyppäsimme St Moritzista Bernina Express panoramajunan kyytiin ja matkasimme sillä Tiranoon Italian puolelle. Palasimme iltapäivällä St Moritziin ja lähdimme sieltä ajelemaan kohti St Gallenia. Matkan varrella pysähdyimme Maienfeldiin ja kävimme piipahtamassa Pikku-Heidin maisemissa. Pitkittyneen ruokailun vuoksi emme valitettavasti ehtineet valoisaan aikaan Liechtensteiniin, jatkoimme matkaa Sankt Galleniin josa yövyimme. Ajokilometrejä päivän aikana kertyi 192 km.

Viimeisenä päivänä tutustuimme upeaan Sankt Galleniin ja lähdimme kotimatkalle, matkan varrella pysähdyimme ensimmäiseksi upeilla Reinin putouksilla. Jatkoimme matkaa Juravuorille, pysähdyimme pikkuruiseen Saint Ursinen kylään ja ajoimme kotiin nauttien upeista Juravuorten maisemista. Kotimatkalle kertyi matkaa 459 km.

Tervetuloa blogiini

www.martanmatkassa.fi

Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa

8 kommenttia:

1. Melkoisen kivalta kuulostava matka. Pitää ottaa muutama kohde vinkkilistalle omaan Keski - Euroopan junamatkaa varten. Kuvia noista upeista maisemista kaipailin myös.

Vastaukset
    1. Lämpimät suositukset kaikkiin kohteisiin, kuvia tiedossa tulevissa postauksissa, joten kannattaa pysyä kanavalla :)

Poista
  2. Tällä hetkellä pohdin lähinnä kierrosta Stuttgart - Basel - Bern - Luxemburg tuolla suunnalla, mutta tämä lista laittaa kyllä miettimään, että jos tuolle suunnalle lähtisi, niin ehkä sitä pitäisi vielä vähän laventaa ... :-)

Vastaukset
    1. Baselia ja Berniä voin ainakin suositella, Stuttgartista ei ole kokemuksia ja Luxemburgissa ole käynyt lapsena, joten muistikuvat ovat hatarat!

Poista
  3. Teidän lista kuulosti todella houkuttelevalta. Sveitsi on minulla vielä kokonaan näkemättä ja siellä olisi niin monta houkuttelevaa paikkaa, ettei tiedä mistä aloittaa. Oliko tiet hyväkuntoisia?

VastaaPoista
  4. Sveitsissä on toella useita upeita paikkoja ja tiet ovat hyvässä kunnossa! Naureskeltiin aina kun ei oikein tiedetty ollaanko Ranskan vai Sveitsin puolella, niin sen kyllä huomaa teiden kunnosta :)

5. Juuri mietitään kesäreissua tuolla suunnalla, joten tuli ihan oikeaan saumaan tämän jutun lukeminen. Kiitos! Viime Sveitsin vierailustanikin taitaa olla jo lähes 30 vuotta aikaa:D

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.