perjantai 4. syyskuuta 2015

Sunnuntaiajelulla: Erikoinen Fort l’Eclusen linnake

Viime sunnuntai oli todella helteinen ja upea päivä, joten päätettiin Papin kanssa lähteä reissun päälle. Papi valitsi kohteeksi Ranskan puolella sijaitsevan Fort de l’Eclusen sotilaslinnoituksen, joka sijaitsee Rhônen jokilaaksossa ja selkeällä säällä se näkyy lentokoneen ikkunasta. Olin enemmän kuin tyytyväinen valintaan sillä, viime keväänä yritin ohikulkumatkalla käydä siellä, mutta linna kiinni sillä se on rajoitetusti auki. Linnoitus on erikoinen, sillä se koostuu kahdesta linnoituksesta, jotka on rakennettu korkean kallion kylkeen, Rhône-joen yläpuolelle. Linnoituksen alapuolelle, kallion läpi on rakennettu tunneli, jota pitkin kulkee Route Nationale RN84 eli autotie 84, joka kulkee Genevestä, Bellergard sur Valserineen josta se jatkuu aina Lyoniin asti.

Fort l'Ecluse, Via-Ferrata

Meiltä linnoitukselle oli matkaa noin puolisen tuntia ja jätimme auton parkkiin linnan viereen. Emme olleet katsoneet mitään varsinaisia patikiontireittejä etukäteen vaan ihmettelimme niitä parkkipaikan infotaulusta. Linnoituksessa on kaksi osaa toinen on alempana ja toinen on korkealla noin 590 metrin korkeudessa. Jäimme ihmettelemään linnoitusta ja tuota korkeaa kalliota, huomasimme että kalliolle oli rakennettu ”Via Ferrata”-kiipeilyreitti, jonne moni suunnisti kypärät päässä. Juu ei!!! Tuo kiipeiy ei ole meidän juttu, päätimme siis patikoida sinne ja opaskylttien mukaan matka kestää vain 20 minuuttia. Opaskyltit eivät olleet ihan selkeät ja lähdimme innoissamme linnoitukselle, katselemaan upeita maisemia sekä kiipeilijöiden etenemistä. Kävelimme linnan läpi ja jatkoimme polkua pitkin, menimme ”Geneven-portin” läpi, alhaalla näimme Rhône joen ja halusimme päästä alas joenviertä kävelemään. Päädyimme autotielle ja emme löytäneet opastemerkkejä enää mistään, heikon turistikartan avustuksella jatkoimme matkaa eteepäin autotietä pitkin, kunnes totesimme että reitit eivät kulje siellä. Matkan teko helteessä alkoi viedä voimia.

Fort l'Ecluse, sisäänkäynti, Ranskan portti alempi linnoitus

Fort l'Ecluse, Geneven portti alempi linnoitus

Fort l'Ecluse, Geneven portin luota näkymä Rhöne-joelle

Päätimme palata takaisin linnakkeelle ja tarkistaa reitin uudelleen, sillä edessämme ei ollut kuin vilkasliikenteinen autotie. Palasimme takasin infotaululle ja rantareitin sijaan päätimme ottaa lyhyemmän reitin ja kiivetä ylös toiselle linnakkeelle maisemia katselemaan. Lähdimme linnakkeelta toiseen suuntaan lue: ”Papi ei luottanut minun suunnistustaitoihini, eikä uskonut että reitti kulkee tien toisella puolella missä opastemerkit osoittavat metsään” vaan jatkoimme kävelyä autotietä pitkin toiseen suuntaan. Hetken kävelyn jälkeen päätimme kuitenkin palata takaisin ja käydä tarkistamassa ne opaskyltit, mistä se reitti sitten todella alkoi!

Siellähän ne patikointimerkit ovat ihan selkeästi ylemmälle linnoitukselle...

Fort l'Ecluse patikointi reitti Ylemmälle linnoitukselle, korkeusero noin 150 metriä

Pääsimme helteen keskeltä metsän varjoon ja alkoi aivan järkyttävä ylämäki, missä oli paljon irtokiviä. Reitti ylös oli todella rankka tai sitten olimme jo niin puhki helteessä kävelystä, että oli pakko välillä pysyätyä huilaamaan. Vain hetkeä aiemmin olin kertonut Papile, lukemastani artikkelista, missä sanottiin että: ”suurin osa vuorilla tapahtuvista patikointi onnettomuuksista, johtuu siitä, että ihmiset arvioivat oman kuntonsa väärin tai tietämättään valitsevat itselleen liian haastavan reitin” Niinpä ja huomaan itse olevani liikenteessä tavallisilla lenkkareilla, sekä kiipeemässä jurjaa mäkeä ylös ilman sauvoja. Meinasimme melkein jo luovuttaa, mutta muutamat vastaantulijat kertoivat meidän olevan jo lähellä, joten hetken levon ja energiapatukan voimilla hinasimme itsemme ylös. Eräs rouva oli ilmeisesti katsonut punaista naamaani ja sanonut Papille että vieressä olisi vähän helpompi reitti. Pääsimme kuin pääsimmekin ylös ja parkkeerasin itseni varjoon, mistä oli hienot näkymät Rhône-joelle ja otin hieman huikopalaa.

Fort l'Ecluse, Ylempi linnoitus

Fort l'Ecluse Via-Ferrata ylemmällä linnoituksella

Fort l'Ecluse Näkymä ylemmältä linnoitukselta Rhöne-jokilaaksoon

Patikointi Fort l'Eclusen ylemmälle linnoitukselle

Evästauon jälkeen pähkäilimme menemmekö jyrkästi alas samaa reittiä joka kestää noin 15 minuuttia vai otammeko riskin menemällä helppoa reittiä ja joudummeko ehkä kiertämään koko reitin päästäksemme takaisin aulollemme. Valitsimme lyhyen reitin! Olimme varovaisia ja pääsimme hyvin alas, ihme kyllä alastulo todella kesti vain vartin verran.

Leazin kylä, kuva Belvédèren kukkulalta

Belvédèren kukkulalta upeat näkymät Fort l'Ecluselle ja Rhöne

Leazin kylän tuntumassa Belvédèren kukkula josta upeat näkymät

Ajoimme vielä läheiseen Leazin kylään ja kiipesin pienelle Belvédèren kukkulalle, josta oli mahtavat näkymät Rhône-joelle ja jokilaaksoon sekä Fort l’Eclusen linnoitukselle.

Fort de l’Ecluse

Fort l'Ecluse sisäänkäynti Ranskan puoleiselta portilta

Fort de l’Ecluse sijaitsee Ranskassa Pays de Gexin maakunnassa lähellä Leazin kaupunkia, puolessa välissä Bellegarde sur Valserinen ja Geneven välistä maantietä. Linnoitus on rakennettu korkean kallion reunamalle Rhône-joen yläpuolelle, kahteen tasoon, alempi on lähellä Rhône-jokea ja ylempi taso on noin 150 metriä korkeammalla. Tänä päivänä linnoitus toimii museona ja kesäisin siellä järestetään opastettuja kierroksia, jotka kertovat arkkitehtuurista, sotilaiden arjesta, puolustus ja hyökkäys taktiikoista. Linnoituksessa järjestetään erilaisia tapahtumia ja konsertteja sekä sen lähistöllä on useita patikointireittejä ja noin 400 metriä pitkä ”Via–Ferrata”-reitti, josta pääsee kiipeämällä alemmasta linnoituksesta ylempään.

Fort l'Ecluse, alempi linnoitus

Fort l'Ecluse, Via Ferrata ylempi linnoitus

Linnoitus sijaitsee vanhan kulkureitin varrella, jonka kautta jo ennen ajanlaskun alkua maanviljelijät, kauppiaat ja matkustajat kulkivat Lyonista, Geneve-järvelle. Alkuperäinen tie oli kapea polku joka oli louhittu kallion läpi, reitti oli ainoa kulkuväylä Etelä-Ranskasta Sveitsiin ja Saksaan. Kaupankäynnin lisääntyessä reittiä laajennettiin ja alueelle alkoi muodostua asutusta 1200-luvulla. Kulkureitille päätettiin rakentaa linnake ”la Cluse” varmistamaan tien turvallisuutta sekä keräämään tietulleja. Tuolloin alue kuului Savojin kuningaskuntaan ja linnaketta ovat piirittäneet vuoroin Geneve, Ranska ja Itävalta, vuonna 1815 itävaltalaiset pakenivat ja tuhosivat samalla linnan. Muutamia vuosia myöhemmin Fort l’Ecluse siirtyi Ranskalle ja alkoi alemman linnakkeen (fort inférieure) uudelleenrakennus (1816-1828). Fort l’Eclusen molemmille puolille rakennettiin laskusiltaportit toinen Ranskaan suuntaan ja toinen Geneveen sekä 150 metriä linnakkeen yläpuolelle rakennettiin (1831-1841) toinen linnake (fort supérieure) suojaamaan hyökkäyksiä vuorilta. Linnakkeita yhdistämään rakennettiin 1165 askelmainen maanalainen portaikko.

Fort l'Ecluse, Ranskan portti alempi linnoitus

Route Nationale 84 Geneven suunnasta

1900-luvun alussa linnoitus oli Ranskan armeijan käytössä ja se toimi varuskuntana. Vuonna 1938 linnan alapuolelle, kallion läpi rakennettiin tunneli, jota pitkin kulkee maantie nro 84. Linnoitus oli Ranskan armeijan käytössä vuoteen 1956 asti ja tämän jälkeen se pääsi rapistumaan, linnake myytiin myöhemmin. Fort l’Ecluse avattiin yleisölle vuonna 1995.

Fort l'Ecluse, Pont Carnot

8 kommenttia:

1. Nuo vaellusreitit kyllä yllättävät aina joskus - näissä tilanteissa, jälkikäteen arvioiden, valmiit retket ovat sikäli hyviä, että niissä joku tapaa tuntea reitit edes jollain tarkkuudella. Mutta tuskin tännekään sellaista olisi edes ollut tarjolla.

Vastaukset
    1. Näinhän se on että opastetuilla reiteillä on paljon rennompaa kun ei tarvitse itse pähkäillä mihin pitää mennä. Tosin Ranskan puolella reitit ovat paljon heikommin opastettu kuin Sveitsissä! Tuo paikka on kyllä upea, se on suosittu kalliokiipeilijöiden keskuudessa.

Poista
  2. Onpa upeat näkymät Belvédèren kukkulalta! Opastemerkit ovat joskus erittäin hämärällä logiikalla asetettuja. Esim Sydneyn Blue Mountainseilla on todella monia eri reittejä ja vaikka saimme kartan käteen ja lyhyen ohjeistyksen avuliaalta kioskin myyjältä päädyimme silti (tai siksi) aivan metsään haha. Näinkin voi siis käydä.

Vastaukset
    1. Kiitos Aino kommentista! Kyllä todellakin on upeat näkymät tuolla Rhônen jokilaaksossa, tuntuu että ne eivät koskaan loppuneet, aina löytyi uusia upeita paikoja ja näkymiä! Kuten Pirkko tuossa yllä mainitsi niin opastetut reitit on ihan hyvä vaihtoehto mikäli ei tunne etukäteen reittimerkintöjä. Itse asuin tuolla suunnalla muutamia vuosia, joten olin tottunut niitä lukemaan, mutta Ranskassa ne vaan on aina niin haasteellisia... Sydney on toivelistalla kiva kuulla että sielläkin voi lähistöllä patikoida. Olen kyllä eksynyt täällä Suomessakin useamman kerran!

Poista
  3. Piti heti googlailla tämän laakson tarkka sijainti. Geneven lentoja ollaankin välillä katseltu pitkiksi viikonlopuiksi. Belvédèren kukkulalle patikointi ja linnakevierailu sopisi siihen mainiosti yhden päivän ohjelmaksi:) Näitä jokien upeita värejä olen ihastellut Ranskassa ennenkin mm. vierailtuamme Breil-sur-Royassa muutama vuosi sitten.

Vastaukset
    1. Tuolla alhaalla joen tuntumassa kulkee myös todella patikointireitti, mutta se jäi meiltä tekemättä. Nuo joet ovat todella upean värisiä ja mikäli Geneveen olet menossa niin suosittelen sinulle kävelyä Junctioniin, jossa Arve- ja Rhöne joet yhtyvät! Oheisesta linkistä pääset näkemään tuon jokien yhtymäkohdan.

Poista
  4. Patikointi on mukavaa ja upeat maisemat teillä ollut. Itse en mielelläni lähde omatoimisesti patikoimaan kuin vain sellaiselle reitille jonka tunnen, menee aina hermo jos joudun miettiä ja pähkäillä mistä reitti kulkee, olenko oikealla reitillä jne. :D

Vastaukset
    1. Maisemissa ei kyllä ole valittamista, kyllä noita reittitolppia oppii lukemaan, mutta ainahan se on kiva seurassa patikoida :)

Poista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.