Näytetään tekstit, joissa on tunniste Seurasaari. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Seurasaari. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Tapahtui maaliskuussa...





Maaliskuussa kellojen siirtämisen myötä päivät pitenevät, vaikka muutenkin oli jo valoisaa pitkälle iltaan asti. Kelit ovat vaihdelleet aina keväisestä auringonpaisteesta lumisateeseen ja suojakelistä pakkaseen. Odotan kovasti kevään tuloa ja mietin että mitkä ovat tyypillisiä kevään merkkejä? Missä voisi ihastella luonnon puhkeamista kukkaan? Löytyykö mistään paikkaa missä voisi ihastella krookuksia tai kirsikkapuiden kukkimista?


Naistenpäivä


Viime kuussa tuli ulkoiltua enemmän ja tämän vuoksi, kotimaan retkeilyt ja museovierailut jäivät kokoaan pois. Sanomatalossa oli muutamia mielenkiintoisia valokuvanäyttelyitä joita jäin katsomaan työmatkalla. Naisten päivän aikaan jäin katsomaan Meeri Koutaniemen Muutoksentekijät-valokuvanäyttelyä, joka kertoi ihmisistä, jotka haluavat lopettaa tyttöjen silpomisen. Toinen mielenkiintoinen näyttely, jota pysähdyin katsomaan oli Johanna Kareen Minuunkin sattui-näyttely, jossa tunnetut suomalaiset kertovat millaista on olla koulukiusaamisen uhri.


Muutoksentekijä- valokuvanäyttely Sanomatalo

Muutoksentekijä- valokuvanäyttely Sanomatalo

Muutoksentekijä- valokuvanäyttely Sanomatalo

Minuunkin sattui-valokuvanäyttely Sanomatalo

Minuunkin sattui-valokuvanäyttely Sanomatalo

Minuunkin sattui-valokuvanäyttely Sanomatalo

Minuunkin sattui-valokuvanäyttely Sanomatalo




Martan touhut


Taas raivataan!

Lisääntynyt valo saa minut aina paljon energisemmäksi ja pimeän talven jälkeen kaipaan aina muutoksia, jotka piristävät mieltä. Pakko myöntää, että uuden opettelu vaatii veronsa ja työpäivien jälkeen olen ollut väsynyt, enkä ole saanut juuri mitään aikaiseksi, se on näkynyt myös blogissa.

Ennen pääsiäistä sain kuitenkin vähän virtaa ja aloin jälleen sortteeraamaan tavaroita ja pääsiäisen vaatimattomat somistukset saivat aikaan lumipalloefektin, tuli tehtyä kotona muutenkin pientä stylausta. Uudelleenjärjestelyn lisäksi saimme raivattua ja sisustettua yhden huoneen, joka tuo mukavasti lisätilaa ja nyt ovea voi pitää myös auki.

Kevätvaatteet ja kengät ovat saapuneet kaupoille ja niiden ihanan raikkaat värit houkuttelevat tekemään uusia hankintoja ja pakkaamaan tylsät talvivaatteet kaappiin. Muutamia hankintoja tuli tehtyä Brightonissa, mutta ennen kaupoille lähtöä pitäisi tehdä vaatekaapin kevätpäivitys.


Ulkoilu




Pimeät illat eivät ole liiemmin houkutelleet ulkoilemaan työpäivän jälkeen, mutta pakkasten myötä meri jäätyi ja toi uusia ulkoilumahdollisuuksia. Ihanaa oli pitkästä aikaa päästä jäälle kävelemään ja se toi mukavasti vaihtelua kävelylenkeille. Ensin arkailin jäällemenoa ja pelkäsin että se ei kestä, mutta kun näin ihmisten siellä ulkoilevan sankoin joukoin niin uskaltauduin minäkin. Siitä onkin kulunut jo useampi vuosi, kun olen viimeksi päässyt kävelemään jäälle. Oli mukava päästä katsomaan tuttuja maisemia ja rakennuksia mereltä käsin sekä kävellä läheisille saarille.



Matkaluistelua Suvisaariston edustalla

Matkaluistelua Suvisaariston edustalla

Useita vuosia olen halunnut päästä luistelemaan meren jäälle, mutta viime vuosina se ei ole ollut mahdollista, valitettavasti Geneve-järvi ei koskaan jäätynyt, enkä edes muista, milloin olisi ollut sellainen talvi että meri olisi ollut kunnolla jäässä. Kuulin että luisteluratoja oli tehty Munkkiniemeen, Suvisaaristoon ja Bodomille, houkuttelin papin mukaan ja lähdimme Suvisaaristoon luistelemaan. Jäärata oli uskomattoman hyvässä kunnossa ja luistelu aurinkoisella kelillä oli todella mukavaa vaihtelua ulkoiluun. Täältä voit käydä lukemassa ja katsomassa kuvia Suvisaariston luiseluradasta.


Bodom-järvi

Bodom-järvi

Papi ei ollut kanssani samaa mieltä kansani luistelemasta, joten kävin itsekseni kokeilemassa Bodominjärvelle tehdyn jääradan, joka oli kanssa yllättävän hyvässä kunnossa. Hiihtäminen ja lumikenkäily jäivät valitettavasti tänä vuonna väliin, mutta nyt odotan kovasti että lumet sulaa ja pääsen taas pikästä aikaan patikoimaan. Olisi ihan huippua lähteä kotinurkkien sijaan johonkin vähän pidemmälle.


Pääsiäinen




Alkuperäisten pääsiäissuunnitelmien kariutuessa vietimme pääsiäisen kotona. Meillä oli tällä kertaa hieman erilainen pääsiäinen, sillä kaikki eivät olleet kotosalla, muutenkin pääsiäisfiilis oli vähän kadoksissa ja vietimme enempi pitkää viikonloppua kuin perinteistä pääsiäistä. Odotimme kaikki pitkiä vapaita ja halusimme ottaa rennosti, vaikkakin olin päättänyt kun kerran kotona on kantoapua, niin raivaamme toiseksi viimeisen huoneen kuntoon. Olin erittäin tyytyväinen lopputulokseen, sillä saimme tuon huoneen tyhjäksi ja sisustettua käyttökelpoiseksi, enää yksi huone ja varasto!





Lähdimme lankalauantaina Seurasaareen katsomaan pääsiäiskokkoja ja totesimme että niin taisi moni muukin tehdä, joka on jäänyt kaupunkiin pääsiäiseksi. Kun saimme auton parkkiin ja ehdimme kokkojen luokse, ne paloivat jo hyvää vauhtia. Olin hieman pettynyt tapahtumaan, sillä kuvittelin että siellä olisi ollut enemmän pääsiäiseen liittyvää ohjelmaa, sillä pääsiäiskokkojen perinteeseen kuuluu karkoittaa noidat ja pahat henget pois.







Lankalauantaina värjättiin talven aikana kehrätyt langat ja sytytettiin pääsiäiskokkoja noitien torjumiseksi. Pääsiäisnoidat yrittivät päästä karjasuojiin varastamaan ja tuhoamaan karjaonnea, noitien pääsyä yritettiin estää kelloilla, teräaseilla sekä virsikirjoilla.”

Lapsia oli pyydetty pukeutumaan noidiksi ja trulleiksi, moni oli varmasti pukeutunut, mutta se ei valitettavsti näkynyt kenellekkään, eikä kuulunut, sillä äänentoisto oli huono. Lasten laulut ja lorut hukkuivat suuren yleisön hälinään.

Eikö niitä noitia ja trulleja olisi voinut sijoittaa keskemmälle, turvallisesti kokkojen lähelle? Lapsille olisi voinut järjestää vaikka pääsiäismunien metsästystä tai pupun polkuja. Seurasaari, joka pitäisi olla kansanperinteiden keskipiste, niin missä oli kaikki työpajat ja näytökset, kansantanssit sekä opastetut polut? Paikalla oli ainoastaan yksi myyntikoju. Tapahtuma keräsi valtavan määrän porukkaa, joiden joukossa oli todella paljon ulkomaalaisia, heitäkin olisi varmasti kiinnostanut suomalaiset kansanperinteet. Hyvä idea, mutta toisella kädellä toteutettu, mietinpä vaan miten tämä olisi hoidettu jossakin muualla, esim. naapurimaassa?  


Matkustus




Maaliskuussa toteutui tämän vuoden ensimmäinen ulkomaanreissu, lähdimme tekemään tupatarkastusta Brightoniin ja samalla juhlistamaan neidin synttäreitä. Treffasimme Brightonissa, meillä oli oikein mukava viikonloppu, kävimme katsomassa nähtävyyksiä, hyvää ruokaa ja vähän shoppailua sekä yhdessäoloa.

Brighton on värikäs rantakaupunki Etelä-Englannissa, voin suositella sitä lämmölllä viikonloppukohteeksi tai vaikka rantalomalle, sieltä pääsee myös lautalla kanaalin yli Ranskaan. Brighton on ollut pitkään englantilaisten suosittu lomakohde, suomalaisille se on tuttu Englannin kielikursseista ja se tunnetaan myös jalkapallosta sekä suvaitsevaisuudesta.


Kotikatu

Brightonin rantakatu

Royal Pavilion, Brighton

Seven Sisters

Lewes


Brightonissa on sopiva määrä nähtävyyksiä, jotka on helposti saavutettavissa ja shoppaajalle sieltä löytyy useita kauppoja ja viehättäviä putiikkejä sekä ostoskatuja. Jos et ole vielä ehtinyt lukea blogipostauksiani Brightonista, niin täältä voit lukea lisää Brightonin viikonlopustamme, täältä löytyy lisää vinkkejä Brightoniin ja täältä löytyy tarinaa upeasta Seven Sistersin rantakalliosta, jonne teimme päiväretken. Yöhemmin on tulossa vieä postaus vanhasta Lewesin kaupungista sekä Brightonin suosituimmasta nähtävyydestä, Royal Pavilionista.


Tällä hetkellä tehdään kovasti kesälomasuunnitelmia, mutta mihinköhän sitä matkustaisi tämän kvarttaalin aikana?


Ratsastus




Kieltämättä pikkuhiljaa alkaa jo olla suuri tarve turpaterapialle, tällä hetkellä pallottelenkin tuon asian kanssa ja mietin mitä tehdä? Epävakaiset talviset kelit täällä etelässä, sulkeee pois melkein kaikki maastoratsastus mahdollisuudet ja olen alkanut miettiä, jos pitkästä aikaa lähtisi taas johonkin ulkomaille ratsastelemaan.

Alkukuussa Messukeskuksessa järjestettiin Go EXPO- urheilu ja liikuntatapahtuma, yksi messujen osa-alueista oli hevosurheilu ja tuo tapahtuma tunnetaan paremmin nimellä Horse Fair. Sain  Messukeskukselta mahdollisuuden osallistua tapahtumaan, tämä oli minun ensimmäinen kertani Horse Fair-messuilla ja odotin tapahtumaa kuin kuuta nousevaa. Teen myöhemmin varsinaisen messupostauksen, mutta tätyy sanoa että tapahtuma oli kaikin puolin kiinnostava ja olin todella innoissani tuosta tapahtumasta sekä kaikista tapaamistani ihmisistä ja tietenkin myös hevosista. Näin messuilla paljon uusia lajeja ja sain paljon uusia ideoita ja ajatuksia. Nyt kutkuttaa kovasti päästä ratsastamaan, voi kun pääsisi edes päivävaellukselle!


Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa 
Facebook-sivulta tai Instagramista.

maanantai 25. heinäkuuta 2011

Pyöräretki Seurasaareen





Papin tultua töistä päätimme lähteä pyöräilemään. Ehdotin että lähdettäisiin Seurasaareen, sillä mulle jäi vielä hampaankoloon edellinen käynti. Viimeksi kun kävimme lasten kanssa jäätelöllä, niin sade pääsi yllättämään ja pääsimme vain sillan yli, kunnes oli pakko kääntyä. Muistan viimeksi olleeni Seurasaaressa katsomassa juhannuskokkoa, lasten ollessa pieniä, eli siitä on todellakin pitkä aika.





Lähdettiin sitten polkemaan ja ajeltiin Kuusisaaren ohi ja käytiin hieman kyttäilemässä lähetystöjen upeita taloja. Keli oli taas mitä mainioin ja tuntui mukavalta polkea. Otettiin tietenkin jädet heti Seurasaaren sillan kupeesta ja jatkettiin kävellen saareen. Tuntui hassulta katsella sieltä suunnalta Helsinkiä ja huomata kuinka lähellä tutut paikat oikein oli. Sain ylipuhuttua papin ja käveltiin koko saari ympäri, sillä pyörällä ei saanut sinne mennä. Naturistirantakin oli remontin alla ja saas nähdä minkälainen uimala siitä oikein tulee. Harmi että ranta, joka sijaitsee yhdellä Helsingin parhaimmista paikoista, on varattu vain tietylle ryhmälle. Saaren muut rannat olivat kovin pieniä.






Kävin myös katselemassa noita vanhoja rakennuksia ja ne olivat todella upeita ja hyvin säilyneitä. Museot olivat jo ehtineet mennä kiinni mutta kurkkailin taloja ulkopuolelta.Tuli oikein kiva kävelylenkki saarella varmaan n. 3 km. Siellä oli todella upeeta ja muutenkin meillä oli oikein mukava pyöräilyretki ja toivottavasti näitä tulee vielä useita tänä kesänä.