tiistai 6. lokakuuta 2020

Didrichsen -kotigalleriasta taidemuseoksi




Tuhansia kertoja olen ajanut siitä ohitse, satoja kertoja olen ajatellut, ”tuolla pitäisi kyllä käydä” ja samassa tehnyt päätöksen, että menen sinne heti, kun siellä on joku kiinnostava näyttely. No nyt se mielenkiintoinen näyttely sitten tuli, Vincent Van Gogh -Tie taiteilijaksi, tämä täytyy ehdottomasti nähdä. Täältä tullaan Didrichsen!

Satuin huomaamaan näyttelyn uutimista, jossa kerrottiin, että ”tätä näyttelyä on odotettu ja toivottu pitkään, nyt vihdoin tuli mahdollisuus saada Van Goghin teokset Suomeen”. Tarina ei kerro, kuinka paljon piti maksaa, että ne piirustukset tänne saatiin, mutta vaikeneminen hinnasta kertoo jo paljon. 

Ajattelin heti, että nyt en saa unohtaa tätä näyttelyä! Näin heti mielessäni pitkät jonot ja tapani mukaan ajattelin, että antaa innokkaimpien mennä ensin ja käyn näyttelyssä sitten, kun alkuinnostus on ohitse. Monesti olen missannut kiinnostavia näyttelyitä juuri tämän ajatuksen vuoksi, sillä unohdan käydä katsomassa niitä rauhallisempaan aikaan ja sitten ne jälleen ruuhkautuivat päättymisen vuoksi. Olin somesta huomannut museon pitkät jonot ja päätin, että tuonne pitää mennä arkena, päiväsaikaan.
 

Smith Lionel, Assemble 2016


Ajelin pitkästä aikaa kotiin Munkkiniemen kautta ja huomasin että, Didrichsenin ympäristössä kuhisee porukkaa. Samassa muistin näyttelyn ja kurvasin heti museon parkkipaikalle tarkistamaan tilannetta. 

Lähestyessäni rakennusta huomasin useita veistoksia, mutta päätin tutustua niihin myöhemmin, ensin halusin selvittää minkälainen jono mahtaa taidemuseoon olla. Jonoa ei ollut nimeksikään, eikä ihme, sillä lounasaika oli juuri päättymässä. Oma vatsani muistutti minua väliin jääneestä lounaasta, paikkasin sitä jonossa syömällä energiapatukkaa.

Sisälle päästyäni vilautin museokorttiani ja siirryin skannattavaksi. Tie taiteilijaksi näyttely oli samassa kerroksessa taidemuseosiivessä, joten siirryin suoraan jonon jatkeeksi. Näyttely alkoi taiteilijan esittelyllä, luin sen pikaisesti läpi, sillä en malttanut keskittyä lukemaani, vaan halusin päästä näkemään piirustuksia. 
 



Tykkään enemmän esittävästä taiteesta kuin modernista ja tämän vuoksi minua kiinnosti erityisesti tämä Vincent Van Goghin näyttely. Toivoin näkeväni Provencen upeita maisemia, mutta näitä valitettavasti näyttelyssä ei ollut. Piirustukset olivat todella hienoja ja tarkkoja, voin vain ihailla tuollaista taitoa. Onneksi jono kulki hitaasti eteenpäin, niin oli aikaa katsoa kuvia pidempään. 

Piipahdin alakerrassa katsomassa Didrichsen 55-juhlanäyttelyä. Tulin takaisin ylös ja päätin käydä Tie taiteilijaksi-näyttelyn läpi vielä uudemman kerran, ajattelin että, nyt jaksan paremmin keskittyä tuohon Van Goghin elämänkaareen. Katsoin kuvia jälleen pitkään ja yritin painaa ne mieleeni. 



Vincent Van Gogch – Tie Taiteilijaksi 


Didrichsen taidemuseo 5.9.2020-31.1.2021 Vincent Van Gogh -Tie taiteilijaksi 


”Näyttelyn ytimen muodostaa valikoima Vincent van Goghin (1853–1890) uran alkuvaiheen piirustuksia, jotka on lainattu hollantilaisesta Kröller-Müller-museosta. Näyttelyssä nähtävät kaksi öljyvärityötä muistuttavat taiteilijan taiteellisen huipun ilmaisuvoimasta: Suomen ainoa Van Goghin teos, Ateneumin taidemuseon Katu, Auvers-sur-Oise vuodelta 1890 sekä Kröller-Müllerin kokoelman Omakuva vuodelta 1887.

Vincent van Gogh oli taiteilijana pääosin itseoppinut. 27-vuotiaana, kesällä 1880, useiden epäonnistuneiden ammattivalintojen jälkeen, hän teki päätöksen ryhtyä kuvataiteilijaksi.
 
Tie taiteilijaksi esittelee taiteilijan uran varhaisvuosia 1881–1886. Piirustukset kertovat Van Goghin matkasta taiteilijaksi, uppoutumisesta piirustusharjoituksiin ja ponnisteluista siirtää havaittu maailma paperille. Keskeisiä aiheita ovat maalaisväestön ja maatyön kuvaus, hollantilainen maisema maaseutu- ja kaupunkinäkymineen sekä henkilötutkielmat.” 

-Didrichsen taidemuseo-


Vincent Van Gogh 



Vincent Van Gogh 30.3.1853-29.7.1890 omakuva 1887



Olen varma, että minun lisäkseni moni muu muistaa Vincent Van Goghin paremmin taiteilijana, joka leikkasi korvansa kuin hänen tekemistään töistä. Ennen Tie taiteilija-näyttelyä tunnistin vain muutaman omakuva maalauksen ja Provencen lomareissulla tuli tutuiksi maalaukset Öinen Katukahvila (1888) ja Kaksitoista auringonkukkaa maljakossa (1888), joita myytiin julisteina useammassa liikkeessä. Näiden taulujen myötä ylipäätänsä kiinnostuin enemmän Van Goghista ja halusin ottaa selville, minkälaisesta taiteilijasta oikein oli kyse? 


Äiti pojastaan pappia toivoi…



Tuulimyllyjä Dordrechtissa 1881

Vincent Van Gogh syntyi 30.3.1853 Hollannissa pienessä Zundertin kylässä lähellä Belgian rajaa. Kouluvuosien jälkeen hän työskenteli taidekauppiaana setänsä liikkeessä Hollannissa, Lontoossa ja Pariisissa, mutta työhön keskittyminen herpaantui ja hän sai lähteä. 

Vincentin isä ja isoisä olivat pappeja, ja vanhemmat toivoivat, että hänkin päätyisi papiksi. Vincent alkoi lukea teologiaa ja saarnaamaan, hän toimi opettajana ja hän etsi omaa paikkaansa tekemällä erilaisia töitä. Vincent oli jo nuorena ailahtelevainen, hän musertui sydänsuruissaan, eikä jaksanut pitää itsestään huolta. 


Tie taiteilijaksi


Perunansyöjät, 1885 Nuenen


Vincent oli lapsesta asti piirtänyt, mutta ei ollut käynyt mitään kursseja tai kouluja, Theo-veli kehotti häntä ryhtymään taiteilijaksi ja lupasi antaa tukea. Vincent oli 27-vuotias, kun hän päätti ryhtyä taiteilijaksi, hän piirsi ahkerasti ja harjoitteli erilaisia tekniikoita, ja halusi oppia lisää. Alkuun hän kiersi ympäri Hollantia ja Belgiaa maalaamassa, enimmäkseen hän maalasi maaseudun asukkaita työssään. Teokset olivat tummanpuhuvia. 

Theo-veljen tuen avulla hän pystyi käymään piirustuskursseilla sekä aloittamaan taideopinnot. Veljekset olivat läheisiä, he kirjoittivat toiselleen aktiivisesti kirjeitä, koko elämänsä ajan. Theo huolehti Vincentistä, myi hänen taulujaan ja antoi kuukausirahaa kuluihin. 

Vincent maalasi ensimmäisen mestariteoksensa Perunansyöjät vuonna 1885 Nunesissa, teoksessa kuvataan maalaisia, jotka ovat tarkoituksella piirretty rumiksi. Taiteilijan isä kuoli samana vuonna.


Oppivuodet Pariisin sykkeessä 



Kuokkiva maanviljelijä, 1885 Nuenen


Vincent muutti vuonna 1886 veljensä Theon luokse Pariisiin, veljen avustuksella hänen terveytensä koheni, hän alkoi harjoitella uusia tekniikoita ja löysi värit. Vincent tutustui taiteilijapiireihin, he muuttivat ”marttyyrien vuorelle”, Montmartren kaupunginosaan, joka oli tuolloin nykyään kuuluisien taiteilijoiden suosima asuinpaikka. Pariisissa tyyli muuttui, tummat värit vaihtuivat kirkkaisiin, valo ja terävät ääriviivat näkyivät uusissa töissä. Pariisin aikana, Vincent oli tuottelias, hän maalasi, kukkia, asetelmia ja maisemia, hän vaihtoi tauluja taiteilijatarvikkeisiin, maalasi ja juopotteli. Pari vuotta myöhemmin Vincent oli hermoromahduksen partaalla ja päätti muuttaa Pariisin sykkeestä rauhallisempaan Etelä-Ranskaan, Arlesin kaupunkiin.


Ristiriitojen Provence -valoa ja synkkyyttä


Luudalla lakaiseva mies, 1881 Etten

Vincent ihastui Provencen valoon, väreihin ja luontoon sekä etelän öihin, hän maalasi auringonkukkia, ihmisiä ja rakennuksia. Vincent vuokrasi Arlesista keltaisen talon, hän halusi perustaa taidekeskuksen, ja yritti houkutella luokseen muita taiteilijoita. Paul Gauguin tarttui tilaisuuteen, he maalasivat yhdessä ja keskustelivat taiteesta, kunnes riitaantuivat pahasti, ystävyys päättyi ja Paul lähti Arlesista. Riidan jälkeen Vincent leikkasi korvansa ja sanotaan, että hän olisi antanut sen paikalliselle prostituoidulle. 

Myöhemmin on epäilty, että Paul Gauguin olisi riidan päätteeksi leikannut miekalla Vincentin korvan irti, toisen teorian mukaan Vincent olisi saanut samana päivänä kuulla, Theon menevän naimisiin ja pelännyt jäävän vaille veljen henkistä ja taloudellista tukea. Vincent oli arvaamaton, hän hakeutui itse potilaaksi Saint Remy de Provencen psykiatriseen sairaalaan, jossa hän jatkoi maalaamista. 


Takaisin Pariisiin



Vincent Van Gogh signeerasi työnsä aina etunimellään,
sillä kukaan ei osannut lausua hänen sukunimeään oikein. 



Sairaalasta päästyään Vincent muutti Auvers-sur-Oisen kaupunkiin, lähelle Pariisia ja hänen lääkäriä tohtori Paul Gachetia. Vincent asettui Auberge Ravoux majataloon ja maalasi ahkerasti, kunnes ilmeisesti terveydelliset ja taloudelliset syyt saivat hänet ampumaan itseään. Vincent ei toipunut ampumisesta, vaan kuoli muutaman päivän päästä 29.7.1890. Auberge Ravoux toimii tänä päivänä museona ja siellä on nähtävissä Vincent Van Goghin huone. Vincentin kuolemasta oli kulunut vain puolisen vuotta kunnes, hänen Theo-veljensä kuoli vakavan masennuksen seurauksena. Molemmat ovat haudattu Pariisin lähelle Auversiin. 


Perintö jälkipolville



Ateneum: Katu, Auvers-sur-Oise 1890


Vincent Van Gogh oli kuollessaan vain 37-vuotias, hänen teokset saavuttivat suuren suosion vasta hänen kuoleman jälkeen. Lyhyen taiteilijauransa (1880-1890) aikana hän maalasi noin 900 taulua ja teki yli 1000 piirustusta. Van Goghin elämää varjostivat mielenterveydelliset ongelmat, joista hän ei koskaan selvinnyt. 

Van Goghin viimeisestä työstä ei ole varmaa tietoa, viimeiseksi työksi on veikattu Vehnäpelto ja Varikset (1890) ja nyt hiljan sen on epäilty olevan Puun juuria ja runkoja (1890). Maalauksen vastaavia puunrunkoja on löydetty Auversista, läheltä majataloa, missä hän asui viimeiset päivät.

Ateneumissa on yksi Vincentin viimeisistä töistä Katu, Auvers-sur Oise (1890), maalaus hankittiin Ateneumin kokoelmiin vuonna 1903. Tämän teoksen myötä Ateneumista tuli maailman ensimmäinen taidemuseo, jonka kokoelmissa oli Vincent Van Goghin maalaus. Teos ostettiin aikanaan 2500 markalla, joka on nykyrahassa noin 9500 euroa. 

Vincent onnistui eläessään myymään vain yhden maalauksen, kuitenkin tänä päivänä hänen teoksistaan maksetaan huikeita summia, toistaiseksi eniten on maksettu Tohtori Cachetin muotokuvasta (1890). Teos oli yksi hänen viimeisimpiä töitä ja se huutokapattiin vuonna 1990 japanilaiselle liikemiehelle 82,5 miljoonan dollarin hintaan!


Ohessa muutamia suosikkejani näyttelystä


Pataa puhdistava nainen (1885)

Istuva Nainen, 1883 Haag

Kahvia jauhava nainen, 1882 Haag

Istuva nainen, 1882 Haag



Didrichsenin taidemuseo



Museorakennus pihan puolelta, näkymät Laajahdelle


Kun vihdoin olin katsellut piirroksia tarpeeksi, niin siirryin talon puolelle. Museorakennus oli alun perin Marie-Louise ja Gunnar Didrichsenin perheen koti, he muuttivat Kuusisaareen vuonna 1958. Villa Didrichsen on arkkitehti Viljo Revelin suunnittelema kokonaisuus, talon lisäksi hänen toimisto on suunnitellut sisustuksen, huonekalut sekä veistospuiston talon ulkopuolelle. 




Laila Pullinen, Marie-Louise ja Gunnar Didrichsen (1985)



Alun perin Didrichsenit toivoivat Alvar Aallon suunnittelevan heille kodin, joka muistuttaisi tyyliltään Noormarkussa sijaitsevaa Alvarin ja Ainon suunnittelemaa Villa Maireaa. Kiireeseen vedoten Alvar ehdotti tilalleen Viljo Reveliä, joka kuulemma ainoana pystyy samaan kuin hän, Alvar. 







Villa Didrichsen sijaitsee upealla paikalla Kuusisaaressa, korkealla rinnetontilla aivan meren rannalla. Olohuoneen ikkunoista on upeat merimaisemat Laajalahdelle Keilaniemen suuntaan.  Alhaalla rannassa on laituri ja taidemuseoon voi saapua, vaikka omalla veneellä. 





Pariskunnan taideinnostuksen myötä taloon rakennettiin lisäsiipi, joka avattiin yleisölle vuonna 1965 taidemuseoksi. Lisäsiiven suunnitteli Viljo Revel ja se sulautuu taloon niin hyvin, että voisi kuvitella sen olevan osa alkuperäistä rakennusta. Samalla ulos rakennettiin uima-allas, heijastamaan arkkitehtuuria. Presidentti Urho Kekkonen vihki taidemuseon käyttöön vuonna 1965, aluksi taidemuseo oli avoinna pari päivää viikossa. 


Pekka Halonen, Ateria (1899). Marie-Louise ja Gunnar hankkivat
ensimmäisen taulun kokoelmaansa vuonna 1942. 


Didrichsenit alkoivat kerätä taidetta jo 1940-luvulla, heidän ensimmäinen hankinta oli Pekka Halosen Ateria (1899). Aluksi he keräsivät vain kotimaista taidetta, mutta ajan myötä kokoelma karttui myös ulkomaisten modernien taiteilijoiden töistä. Tällä hetkellä kokoelmassa on noin 1000 teosta, niistä suurin osa on Marie-Louisen ja Gunnarin hankkimia. Maalauksien lisäksi heidän kokoelmissa on veistoksia ja esineitä muinaisesta korkeakulttuurista mm. Meksikon Maya kulttuurista. 

Taideharrastus ja hulppea asunto ei ole ilmaista huvia, vaan se vaatii paljon rahaa, tanskalainen Gunnar tuli Suomeen aikanaan lopettamaan isänsä yrityksen toimintaa, mutta tuli samalla avanneeksi oman yrityksen Transmeri Oy:n, jonka ensimmäinen tuote oli rotanmyrkky. Tänä päivänä yritys tuo maahan mm. elintarvikkeita, Off-hyttysmyrkkyä ja kosmetiikkaa. Suomessa Gunnar tapasi Marie-Louisen, heillä on neljä yhteistä lasta.


Veistospuisto





Talon ulkopuolella on useita veistoksia, suurin osa niistä on Henry Mooren tekemiä, veistospuistossa on Pohjoismaiden laajin Moore-kokoelma. Puistoon on vapaa pääsy ja siellä voi vierailla, museon ollessa kiinni. Veistospuistossa järjestetään sunnuntaisin klo 13.00 opastettuja kierroksia.



Marie-Louise ja Gunnar Didrichsen


Puistosta löytyy isäntäparin haudat, Marie-Louise halusi, että hänet haudataan Villan alueelle, sellaiseen paikkaan mistä näkyy merelle ja auringonlaskun. Tämä paikka täytyy ehdottomasti käydä kokeilemassa auringonlaskun aikaan.

Tänä vuonna 2020 taidemuseo täyttää 55 vuotta ja taidemuseosiiven alakertaan koottu juhlanäyttely.

Osoite: Kuusilahdenkuja 1, 00340 Helsinki
Avoinna: Ma suljettu, ti 10-18, ke-to 10-20, pe-su 10-18
Sisäänpääsy: museokortti
Aikuiset 16 € / alennettu hinta 14 € / alle 18v vapaa pääsy
Lisätietoja: www.didrichsenmuseum.fi


Didrichsen 55 vuotta -juhlanäyttely


Pablo Picasso Le Peintre au travail (1964)

 
”Didrichsenin 55-vuotisjuhlanäyttely (5.9.2020-2.5.2021) esittelee sekä suosikkeja että harvemmin nähtyjä keskeisiä teoksia museon kokoelmasta.

Museon alakerran molemmissa näyttelysaleissa ja huvilasiivessä on esillä paljon toivottuja teoksia mm. seuraavilta taiteilijoilta: Pablo Picasso, Wassily Kandinsky ja Helene Schjerfbeck. Näyttelystä voi myös löytää Suomen tiettävästi ainoan Mark Rothkon maalauksen.” 

-Didrichsen taidemuseo-


Salvador Dali Nukkumatti (1966)

Joan Miro, Feme a la chevelure (1960)


Tervetuloa blogiini

www.martanmatkassa.fi


Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa 


Facebook-sivulta tai Instagramista



14 kommenttia:

  1. Kiitos perinpohjaisesta tekstistäsi. En ole vielä käynyt van Gogh -näyttelyssä, vaikka tuolla museossa kyllä. Pari hienoa aikaisempaa kokemusta van Goghista minulla on kyllä. Ensimmäinen Amsterdamista (tietysti) ja toinen Malagasta viime vuoden keväältä, jolloin siellä oli audiovisuaalinen show hänen tuotannostaan. Se oli hieno! Mutta ei kovin pitkään esillä. En nyt muista, missä muualla se kiertäisi, mutta useissa maissa kyllä. Tuolla käyn, pitää vain valita sopiva aika. Ja hyvä lukea tämä sinun tekstisi uudelleenkin ennen sitä. Kiitos! Aila

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Aila, museo yllätti minut todella ja käyn tutustumassa taloon paremmin toisella kertaa, sillä nyt ihmispaljous ja TÄMÄ tilanne haittasi hieman. Veistospuisto oli kanssa hauska ja maisemat varsinkin olivat upeat! En edes osannut kuvitella, sinne seuraavaksi auringonlaskun aikaan ;) Tykkään tarinoista ja kun näin Etelä-Ranskassa kuvia noista Vincentin tauluista kiinnostuin heti ja halusin tietää taiteilijasta enemmän. Kiva näyttely, vaikka kuvat ovatkin vain hänen taiteilijan uransa alusta.

      Poista
  2. Kävin opiskelijavuosinani Hollannissa Van Goghin näyttelyssä. Muistan, kuinka itsekin yllätyin alkuvuosien tummanpuhuvista, vakavista töistä. Kyseisessä näyttelyssä oli myös loppuvaiheen tuotantoa, ja oli mielenkiintoista seurata hänen tyylinsä kehittymistä. Minua kuitenkin silloin puhutteli nimenomaan nämä tummansävyiset teokset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tykkään myös enemmän näistä tummista kuvista, ne kertovat enemmän tuosta ajasta ja sen hengestä, tarkasti piirretyt kuvat ovat juuri siksi mielenkiintoisia. Matkailu on lähellä sydäntäni ja vähän samalla tapaa tykkään katsoa kuvia hänen ja muiden maalaamia tauluja eri paikoista, miltä siellä on mahtanut ennen näyttää?

      Poista
  3. Mekin kävimme tuolla viikonloppuna - hienoja kuvia olet saanut. :-)

    VastaaPoista
  4. Hankin viime viikolla Museokortin ja nyt tietysti kaikki museojutut kiinnostaa :) Entinen kollegani kehui usein Didrichsenin taidemuseon näyttelyjä ja kävi katsomassa niistä varmasti jokaikisen. Tämä kyllä kuulosti niin kiehtovalle, että täytyypä laittaa korvan taakse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen lämmöllä! Museokortti on kyllä ihan must, sen varjolla olen käynyt monissa mielenkiintoisissa paikoissa, missä en ehkä olisi käynyt ilman korttia. Usein tulee piipahdettua jossakin museossa vain hetkeksi katsomassa uutta näyttelyä, ilman korttia olisin varmaan suunnitellut vierailua pidempään ja varannut siihen enemmän aikaa.

      Poista
  5. Didrichsen on tullut tutuksi itselle blogien kautta eli en ole ennen tätä vuotta tiennyt moisesta - yleissivistyksen puutetta siis. No onneksi nyt olen tietoinen ja todelta mielenkiintoiselta näyttävä paikka, ehdottomasti tulevia käyntikohteita taiteen maailmaan. Upea paikka ja erinomainen kokoelma on kyseessä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä näyttely kannattaa kyllä ehdottomasti käydä katsomassa ja museossa kannattaa pistäytyä jo sen sijainnin vuoksi. Pihalta on upeat maisemat Laajalahdelle ja Keilaniemeen.

      Poista
  6. En tiedä häipyikö kiitos-aiheinen kommenttini. Kiitos vielä kerran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä kommentti oli ainua mikä löytyi. Kiva kuulla, jos kirjoitus on ollut mieluinen :)

      Poista
  7. Hei Martta!

    Upea juttu museosta ja Van Goghin näyttelystä, kiitos! Olet perehtynyt paikkaan todella perusteellisesti. Ehkä sinua voisi kiinnostaa museon uusi podcast, joka on tarina kulissien takaa siitä, miten taidetta rakastavan pariskunnan toiminta johti museon syntymiseen, ja miten siitä on tullut monen suomalaisen lempimuseo. Ensimmäisessä jaksossa – Asuin museossa – Jenny Didrichsen, museon perustajien Marie-Louise ja Gunnar Didrichsenin lapsenlapsi, kertoo museon perustamisesta, sen upean taidekokoelman rakentamisesta sekä talon rakentamiseen johtaneista yllättävistä tapahtumista.
    Kuuntele podcast https://www.didrichsenmuseum.fi/podcast, tai sovelluksissa Spotify ja Apple podcasts nimellä “A cultural oasis in Helsinki”. Kesto n. 30 min, kielet suomi, ruotsi, englanti. Hyvää kevättä sinulle! T. Maria Didrichsen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maria kommentista ja tuosta podcast vinkistä! Ehdottomasti laitan kuunteluun.

      Kävin juuri katsomassa Toven näyttelyn ja tykkäsin myös siitä kovasti, välillä jotakin muuta, kuin Muumeja, vaikka ne suloisia ovatkin. Muutenkin museokäynti oli varsinaista herkkua, kun näinä aikoina ei pääse käymään juuri missään.

      Mukavaa kevättä myös sinulle
      Terkuin Martta

      Poista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.