Tänä vuonna reformaation eli uskonpuhdistusliikkeen syntymisestä
on kulunut 500-vuotta. Reformaatiolla on ollut valtavat vaikutukset Euroopassa
ja Genevessä ei voi välttyä törmäämästä aiheeseen, sillä se on ollut iso osa
kaupungin historiaa ja sen vaikutukset näkyvät vielä tänä päivänä.
Uskonpuhdistuksen katsotaan alkaneen siitä kun Martin Luther
kirjoitti pyhäinpäivänä 31.10.1517 kuuluisat 95 teesiä, jotka vastustivat
katolilaisten anekaupaa. Uskonpuhdistus toi mukanaan uusia aatteita ja suuria
muutoksia, jotka vaikuttivat työntekoon ja koulunkäyntiin sekä perhe-elämään.
Genevessä on useita nähtävyyksiä, jotka liittyvät
Reformaatioon, mutta mitä oikein tapahtui 500 vuotta sitten?
Uskonpuhdistuksen synty
1500-luvun alussa nuori munkki Martti Luther järkyttyi
pappien tuhlailusta ja suuttui aneita kauppaavan munkin myyntilauseelle ”Kun
raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa”. Luther tutki raamattua,
eikä löytänyt sieltä kohtaa missä puhutaan kiirastulesta tai taivasosuuden ostamisesta,
tämän seurauksena hän kirjoitti 95 teesiä, katolisen kirkon oppeja vastaan.
Luther naulasi teesit pyhäinpäivänä 31.10.1517 Wittenbergin kirkon oveen ja
lähetti ne oppineille ympäri Saksaa. Lutherin kirjoitukset levisivät ympäri
Eurooppaa ja saivat aikaan uskonpuhdistuliikkeen, joka mullisti koko Euroopan,
synnytti levottomuuksia ja valtataisteluita. Uskonpuhdistuksen myötä Martin
Lutherin oppien seuraksena syntyi protestiliike, joka erkaanatui katolilaisesta
kirkosta ja synnytti uuden kristinuskon Protestanttisuus, ajan myötä syntyi
erilaisia Protestantti suuntauksia.
Geneve 1526
1526
Saksalaiset kauppiaat alkoivat levittämään Genevessä uskonpuhdistusta ja
katolilaisen kirkon asema oli heikkenemässä. Savojin herttua uhkasi Geneveä ja
Bern uhkasi luopua kaupungin suojelusta mikäli Geneve ei luopuisi
uskonpuhdistuksesta.
Ranskalainen
juristi Jean Calvin karkoitettiin Pariisista avoimen uskonvapauden aatteiden
vuoksi ja saapuessaan Geneveen hän alkoi johtaa uskonpuhdistusta vuonna 1533.
Geneve oli yksi uskonpuhdistuksen keskeisistä paikoista,
Jean Calvinin johdolla piispa ajettiin pois kaupungista ja katolilaisen kirkon
tilalle syntyi reformoitu kirkko, joka noudatti Calvinin oppeja, kirkkoa
kutsutaan myös nimellä kalvinismi.
Kun piispa
oli ajettu pois kaupungista tuli Genevestä, yksi Euroopan tärkeimmistä
protestanttien keskuksista ja kaupunkia kutsuttiin ”protestanttien Roomaksi”.
Genevessä
muutokset otettiin suotuisasti vastaan ja kaupunki tarjosi turvapaikan niile,
joita vainottiin uskonsa vuoksi. Näkemyserojen vuoksi reformoitu kirkko
etääntyi pian luterilaisesta kirkosta.
Kalvinismi
Calvinin tuoli Pyhän Pietarin katedraalissa |
Kalvinismin mukaan jokaisen pelastus tai kadotus on ennalta
määrätty ja kaikki, mitä tapahtuu on Jumalan tahto ja ihmisen vapaa tahto on
harhaa. Kalvinismi on ankara uskonto, se ei sallinut ilonpitoa eikä huvituksia,
sen sijaan ahkerat ja menestyvät henkilöt olivat Jumalan valittuja.
Katedraalin maalaukset peitettiin |
Yksinkertaisuus oli yksi kalvinismiin piirteitä, tämän
vuoksi useiden katolilaisten kirkkojen seinä- ja kattomaalauksia peitettiin
maalaamalla, tuolloin rikkautta ei saanut näyttää ja tämän vuoksi korujen
käyttö väheni. Tiukan säännön vuoksi koruja ei ostettu ja kultaseppien työt
väheni, kunnes he opettelivat uuden taidon ja korujen sijaan alkoivat valmistaa
kannettavia kelloja.
Kelloteollisuuden synty
Kellonvalmistuksen historia Sveitsissä juontaa juurensa
uskonpuhdistuksen aikaan 1500-luvulle, tuolloin Geneven alueelle tuli valtava
määrä pakolaisia Ranskasta, protestantteja (Huguenot), jotka joutuivat
kotimaassaan uskonsa vuoksi sorretuksi. Pakolaiset olivat vauraita ja heidän
joukossa oli poliitikkoja, kultaseppiä, kirjailijiota, filosofeja ja he toivat
mukanaan paljon tieto-taitoa.
Aluksi kelloja valmistettiin Genevessä ja pian
kellonvalmistus levisi Jura-vuorille missä maanviljelijät alkoivat valmistaa kelloja ja niiden
valmistukseen käytettäviä työkaluja sekä musiikkirasioita saadakseen
lisätienestejä talven hiljaisina kuukausina. Myöhemmin kellonvalmistus levisi
ympäri maata ja Sveitsistä tui 1800-luvulla maailman tärkein kellonvalmistaja.
Genevessä uskonpuhdistuksen
liittyviä nähtävyyksiä
Kansainvälinen Reformaatiomuseo
Vanhassa kaupungissa katedraalin vasemmalla puolella
sijaitee Malletin kartano, joka on rakennettu 1700-luvulla entisen luostarin
paikalle aivan Pyhän Pietarin katedraalin viereen. Luostarissa äänestettiin
Reformaation eli uskonpuhdistuksen hyväksymisestä Genevessä 21.5.1536.
Tänä päivänä rakennuksessa sijaitsee kansainvälinen
Reformaatiomuseo, jossa pääsee tutustumaan reformaatioon sen alkuajoista aina
nykypäivään asti, uskonnon lisäksi siellä esitetään minkälaisia kulttuuri- ja
sosiaalisia ilmiötä se on saanut aikaan, jonka seuraukset heijastuvat vielä
nykypäivänä.
Museossa kerrotaan uskonpuhdistusliikkeen syntymisestä ja
sen aloittajasta Martin Lutherista sekä Jean Calvinista sekä monista muista
henkilöistä, jotka olivat voimakkaasti ajamassa reformaatiota.
Museossa on nähtävillä paljon kirjoja, käsikirjoituksia,
maalauksia, kartanon huoneet ovat kalustettu tuon ajan henkeen. Näyttelytilat
sijaitsevat kellarissa, joka yhdistää museon Arkeologiseen keskukseen.
Sijainti: Rue du Cloîte 4
Avoinna: ti-su
10-17.00, ma suljettu
Sisäänpääsy: 13
chf
Lisätietoja: www.mir.ch
Jean Calvin Auditorio
Auditorio sijaitsee Geneven vanhassa kaupungissa katedralin
ja arkeologisen keskuksen oikealla puolella, se on yksi Geneven varhaisimpia
uskonnollisia rakennuksia, joka rakennettiin 1500-luvulla Goottilaiseen tyyliin.
Auditorio on koruton ja sen julkisivu näyttää tavalliselta rakennukselta.
1500-luvun puolessa välissä auditoriossa kokoontuivat protestantit, reformoidut
sekä pakolaiset sekä eri kieliyhteisöjen edustajia ranskalaisia, saksalaisia,
hollantilaisia, italailaisia ja erityisesti englantilaiset ryhmät kokoontuivat
sinne rukoilemaan sekä kuuntelemaan tunettujen teologien John Calvin, John Knox
ja Théodore de Bezen opetuksia ja luentoja.
Auditorio on ollut tärkeässä osassa
Reformaation historiassa, Bodley, joka myöhemmin perusti Oxfordin kirjaston ja
Knox tekivät yhdessä ensimmäisen raamatun kotikäyttöön ja se tunnetaan nimellä
Geneven raamattu.
Mur des Réformateurs
Reformaation
muistomerkki on rakennettu Bastions-puistoon, vanhan linnakkeen muuriin vuonna
1909, muuri on 100 metriä pitkä ja viisi metriä korkea, muurissa on 10
näköispatsasta, jotka esittävät merkittäviä uskonpuhdistajia.
Muurin
keskellä on Jean Calvin, joka aloitti uskonpuhdistuksen Genevessä, Guilaume
Farel, joka toi uskonpuhdistuksen Geneveen, Jean Calvinin seuraaja Théodore de
Bézen sekä John Knox, joka oli kirjoittamassa ensimmäistä raamattua
Englanniksi. Muistomerkin sivuissa olevat patsaat esittävät niitä henkilöitä,
jotka veivät uskonpuhdistusliikkeen muualle Eurooppaan.
Mielenkiintoista, kiitos Martta.
VastaaPoistaKiva kuulla että pidit postauksesta :)
PoistaMäkin olen pistänyt saksalaisessa katukuvassa merkille Luther 500 -julisteet, mielenkiinnolla luin jutun! :)
VastaaPoistaGeneven historian yhteydessä puhutaan aina paljon Reformaatiosta ja oma muisti on niin hataralla pohjalla asian tiimoilta, joten oli ihan pakko päivittää tietoja sen suhteen :) Minua alkoi heti kiinnostaa matkakohteena tuo Witterbergin kirkko...
PoistaTörmäsin uskonpuhdistukseen Szczecinissä, jossa historia oli sellainen, että näitä hugenotteja oli varta vasten sinne tuotettu aikoinaan. Tuolloin ajattelin, että uskonpuhdistuksen perimmäinen kannustin oli ahneus. Predestinaatio-oppi kivetti sen, että rikkaat ovat rikkaita ja köyhät köyhiä eikä se ikinä kohtaa. Anekaupan kielto taas johti siihen, ettei rikkaan tarvinnut edes vaivautua ostamaan sielulleen taivaspaikkaa. Verrattuna katolilaisiin protestantit olivat jotenkin himmeitä ja protestantismi suuri onnettomuus Euroopalle. Mä tiedän, ettei koulussa opetettu näin.
VastaaPoistaOn selitetty, että protet olivat ahkeria ja työnhaluisia, mutta jospa ne olivatkin alun perin vauraita ja haluttomia maksamaan sielustaan.
Todellinen uskonpuhdistus oli se, minkä Karl Marx aloitti ja jossa pyritään uskonnosta eroon ylipäätään.
Kovin syvällisesti en ole asiaan perehtynyt, mutta Genevessä otettiin tietenkin mielellään vastaan näitä Hugenotteja, sillä suurin osa heistä oli varakkaita ja hyvin koulutettuja, näin ollen Geneve vaurastui ja kehittyi nopeasti. Ahneus taitaa seurata sukupolvesta toiseen, aika harva se omastaan ja jo saavutetusta haluaa luopua...
PoistaMielenkiintoista. Ollaan käyty tietty katsomassa Wittenbergin kirkon ovea. Tietty siksi, että olemme autoilleet niin paljon Saksassa, että liki kaikki tuollaiset ”nähtävyydet” on tarkistettu. Ei muuten ollut kummoinen ovi.
VastaaPoistaGenevessäkin ollaan käyty, mutta uskonpuhdistuksen merkitys kaupungille on kyllä hurahtanut täysin ohi korvien. On tainnut olla vain suihkulähteet ja rantabulevardit mielessä.
Minä kun niin ajattelin että tuo Wittenbergin linnan ovi olisi jotenkin maaginen! Reformaatioon törmää täällä aika herkästi ja ehkä se korostuu vielä vähän enemmän näin juhlavuonna, mutta varmasti Genevestä jää moni muu asia paremmin mieleen, sillä onhan täällä toki paljon nähtävää ja upeat maisemat!
Poista