sunnuntai 30. tammikuuta 2022

Ääripisteet -Pisteiden bongausta kotimaassa

Muutamia vuosia sitten tein matkailuun liittyvän joulukalenterin, joka eteni aakkosten mukaan ja luukkujen takaa paljastui matkahaaveitani. Aakkosia on enemmän kuin 24, joten jatkoin kalenterin loppuun asti. Ääkköset tuottivat haasteita ja Ä:n kohdalla turvauduin maantieteellisesti kiinnostaviin matkakohteisiin, jotka nimesin ääripisteiksi.

Moni matkailija haluaa saavuttaa maantieteellisiä pisteitä esim. ilmansuunnan mukaan pohjoisin tai eteläisin paikka, maapallon mittauspisteitä esim. leveyspiirit, kuten napapiirit, kääntöpiirit ja päiväntasaaja, korkein tai matalin kohta. Minäkin käyn näissä kohteissa aina, jos ne vaan osuvat järkevästi matkan varrelle.

Viime kesänä reissasimme Lappiin asuntoauton kanssa ja matkan varrelle osui useampi maantieteellinen ääripiste, joten kävin päivittämässä aikaisemman postaukseni, "Ä Nyt mennään laidasta laitaan"

Mitä kaikkea sitten bongasin matkan aikana?

Pohjoinen napapiiri

Napapiiri Pellossa

Napapiirit ovat kaksi maapallon leveyspiiriä, jotka sijaitsevat etelässä ja pohjoisessa, ne ovat napoja ympäröiviä alueita, joissa keskikesällä aurinko ei laske ja talvella aurinko ei nouse horisontin yläpuolelle. Nämä piirit siis säätelevät yötöntä yötä ja kaamosta.

Ensimmäisen kerran reissun aikana ylitimme Napapiirin, kun lähdimme ajamaan Posiolta Kemijärvelle ja toisen kerran ylitimme sen paluumatkalla Pellossa. Tuomaan Tuvan luona oli oikein piirretty maahan viiva leveysasteen merkiksi. Matka jatkui Tornionjoen upeissa maisemissa aivan Suomen ja Ruotsin rajan tuntumassa.

Puskaparkki E8  varrella Muoniossa

Viime kesänä sain kokea yöttömän yön ja täytyy sanoa, että se on kyllä ihan huikea kokemus. Oli mukava iltaisin istuksia ja katsella aurinkoa kirkkaalta taivaalta. Eräs mieleenpainuvin kokemus oli, kun olimme valinneet surkean puskaparkin matkalla Kilpisjärvelle, hyttyset kiusasivat ja rekat heittelivät asuntoautoamme. Suomen fudismatsin jälkeen päätimme vielä lähteä jatkamaan matkaa, ajelemaan paremman yöpaikan toivossa. Tuntui todella hassulta kun, aurinko paistoi ja häikäisi ajamista vielä puolen yön aikaan ja meillä oli aurinkolasit päässä!

Suomen pohjoisin paikka

Aikaisemmin Kittilän Levitunturi oli pohjoisin paikka missä olen käynyt, mutta viime kesänä vierailin useammassa Leviä pohjoisemmassa paikassa. Olimme koko matkan ajaneet kilpaa koronarajoitusten kanssa, meillä oli suunnitelmissa ajaa Norjaan asti, mutta rajoitukset aiheuttivat haasteita päästä rajan yli. Olemme pääkaupunkiseudulta, joten meille rajoitukset olivat tiukimmat, jännitimme koko ajan, miten Norjan valtio päivittää maahantulo vaatimuksia.

Nuorgam Suomen pohjoisin kylä

Suomen ja EU:n pohjoisin kylä

Nuorgamin kylä sijaitsee Tenojoen rannalla Suomen ja Norjan rajalla, noin 47 km Utsjoelta ja vain 35 km Jäämerreltä. Ajoimme Utsjoelta Nuorgamiin ja ajattelimme ylittää rajan sieltä. Juttelimme rajahenkilökunnan kanssa ja saimme kuulla, että kaikki suomalaiset etelästä on lähetetty takaisin. Haikein mielin käännyimme takaisin ja piti ottaa käyttöön matkasuunnitelma B! Ennen lähtöä piti kuitenkin ottaa rajalla kuva paikalle pystytetystä kivestä, joka on merkki Suomen pohjoisimmasta ja samalla EU:n pohjoisimmasta pisteestä.

Keskellä Suomea

Se on selkeästi piste! Tämä löytyy keskeltä Suomea.

Olimme yöpyneet Hailuodossa ja ajelimme Oulusta alaspäin valtatie nelosta pitkin, matkan varrella pysähdyimme Limingan kohdalla syömässä maailman rasvaisimmat mätöt. Liminka olisi houkutellut vierailukohteena, sillä äitini on syntynyt siellä mutta, meillä oli vielä pitkä matka edessä, joten tällä kertaa huristimme vain ohi. En löytänyt nelostien varrelta mitään mielenkiintoista pysähtymispaikkaa, kunnes huomasin kyltin ”Leskelä Suomen maantieteellinen keskipiste” siispä sinne! Pysähdys ei ollut mikään kovin mieluinen ja se jäi aika lyhyeksi, sillä hyttyset olivat saavuttaneet Suomen keskipisteen meidän kanssa samaan aikaan.

Suomen maantieteellinen keskipiste Leskelä

Suomen maantieteellinen keskipiste Leskelässä

Maanmittaushallitus mittasi vuonna 1958, Suomen keskipisteeksi Leskelän kylän, joka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla aivan nelostien varressa. Keskipisteen merkkinä on kivinen patsas, kyläyhdistyksen talon vieressä.

Keskipisteestä kaavailtiin aikanaan suurta ”Suomen keskipiste” matkailukohdetta, mutta sen sijainnista on ollut paljonkin puhetta ja kinastelua naapurikylien kesken. Keskipistettä on siirrelty kylien välillä, sitä on mittailtu eri tahojen toimesta uudelleen, niin merialueiden kuin mantereen näkökulmasta. Alun perin keskipiste on mitattu asumattomalle suoalueelle, mutta se siirrettiin läheiseen Leskelän kylään ja nyt siellä sijaitsee matkailukohde Suomen keskipiste!

Leskelä kuului aikanaan Piippolan kuntaan, mahtaakohan siellä sijaita sen kuuluisan vaarin saari?

Minkälaisia ovat sinun ääripisteet?

Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa

16 kommenttia:

1. Viime vuonna käytiin tuolla Suomen ja EU:n pohjoisimmassa pisteessä. Samoin käytiin Manner-Suomen eteläisimmässä paikassa. Lisäksi kävimme Manner-Suomen ja Suomen läntisimmissä paikoissa. Itäisimmässä kohdassa ei olla käyty, vaikka Ilomantsissa ollaankin kyllä vierailtu.

Vastaukset
    1. Teillä alkaa olla kaikki ilmansuunnat ruksittu, nyt keskelle ja pysähtykää Napapiirillä seuraavalla Lapin reissulla :) Muutama kesä sitten yritimme tavoitella tuota Itäistä pistettä Möhkössä, mutta jossain ajoimme vikaan ja oli pakko jatkaa matkaa...

Poista
  2. Nämä olivat tuttuja ääripisteitä menneiden vuosien reissuilta. Viime vuonna olimme juhannusviikon Levillä. Matkalla ylitimme Napapiirin Rovaniemellä. Mukavia reissun yksityiskohtia nuo esittelemäsi ääripisteet. Teillä on ollut mahtava reissu.

Vastaukset
    1. Voi kyllä, oli oikein mukava reissu ja suurimmaksi osaksi ehdimme tehdä sen ilman hyttysiä, sillä juhannuksena olimme jo kotona! Levillä oli varmaan mahtavaa kesällä, läheltä ajettiin, mutta ei pistäydytty. Lapin kaipuu jäi reissusta!

Poista
  3. Olipas hauskasti keksitty nuo ääripisteet! Ja muutenkin tosi kivoissa paikoissa olet päässyt käymään :) Kyllä Suomestakin vaan löytyy monenlaista nähtävää ja koettavaa!

Vastaukset
    1. Suomesta löytyy vaikka mitä kivaa, tykkään reissata myös kotimaassa. Kotimaan matkailun huonoja puolia ovat lyhyet ja ruuhkaiset sesongit. Mikäli haluaa välttää sesonkia, niin harmillisesti Lappi aukeaa vasta juhannuksena eli sitä ennen ei kannata odottaa, että paikat ovat auki ja etelässä mennään kiinni jo elokuussa.

Poista
  4. Meilläkin tuli viime kesänä käytyä Suomen keskipisteessä, ihan sattumalta ohi ajaessa huomattiin että katos, tommonen paikka!
    Siitä vaan sitten muitakin ääripään paikkoja koluamaan :D

Vastaukset
    1. Sulla on siis jo ensimmäinen ruksi listalla :) Huomasitko mitään upeaa matkailu keskittymää Suomen keskipistessä? :D Minulta meni ainakin ohi...

Poista
  5. Tuolla keskipisteellä on tullut käytyä. Ja Hangonniemellä Suomen eteläisimmässä kolkassa mantereella. Itäistäkin harkittiin kesällä, mutta sitten sinne olisi ollut mielestämme turhan pitkä matka, joka olisi vielä pitänyt ajaa edestakaisin. Mutta onhan näissä kyllä sitä jotain :-)

Vastaukset
    1. Nämä pisteet ovat hauskoja käyntikohteita :) Itseäni vielä harmittaa tuo itäinen piste, sillä se on ollut useita vuosia mielessäni ja olimme jo niin lähellä! Eksyminen toi turhan paljon lisää kilometrejä, jotta olisi enää kannattanut lähteä tuota metsästään.

Poista
  6. Kävin viime vuonna kolme kertaa Lapissa, mutta ääripisteet jäivät käymättä. Hankoniemessä olen käynyt joskus kauan sitten eli eteläisin piste check! :)

Vastaukset
    1. Nonni! Siitä on hyvä aloittaa :) Mun täytyy varmaan tehdä reissu lännestä itään...

Poista
  7. Eipä ole tullut Suomessa pisteitä bongailtua mutta Yhdysvalloissa kyllä. Amerikan eteläisin piste on muun muassa tullut käytyä. Tuohan olisikin ihan hauska tapa bongailla paikkoja myös Suomessa, jos vaikka tulisi Lappiin mentyä ensi kesänä. En ole edes tuollaisesta Suomen keskipisteestä koskaan kuullutkaan.

Vastaukset
    1. Yksi piste saavutettu! Mikä muuten mahtaa olla Amerikan eteläisin piste? En ollut itsekkään aikaisemmin kuullut Sip,em keskipisteestä, mutta olin kyllä miettinyt missä sellainen mahtaa olla ja kun se tuli ajaessa vastaan, niin oli ihan pakko pysähtyä!

Poista
  8. Itsellä Suomessa pohjoisin paikka on Kilpisjärvi, missä olen käynyt. Eteläisin on Bengtskär ja läntisin Eckerö. Itäisin Patvinsuon kansallispuisto. Keskeisin lienee se tienhaara, mistä tuolle keskipistemerkille lähdetään ajelemaan nelostieltä.

Hauska postausidea!

Vastaukset
    1. Kiitos Rami, aika hyvä listaus sinulla, nyt sitten vaan vähän venyttämään pisteiden paikkoja :)

Poista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.