sunnuntai 3. heinäkuuta 2016

Yllätysreissu Lontooseen ei mennyt ihan putkeen…

Kuluvalla viikolla minulle tarjoutui mahdollisuus lähteä pikaisesti käymään Lontoossa ja totta kai olin heti valmis! Mietin innoissani mitä tekisin, sillä Papilla oli kädet täynnä töitä. Kelit eivät näyttäneet lupaavalta, mutta ovatko ne Lontoossa koskaan sitä? Onneksi Lontoossa riittää tekemistä, vaikka kelit olisivatkin huonot, näillä eväillä lähdin matkaan...

Olimme varanneet aamupäivälennon ja yllätys yllätys Ranskassa oli lennonjohdon lakko, joten jouduimme istumaan noin tunnin verran koneessa, ennen kuin lento sai uuden slotin ja pääsime lähtemään. Lensimme Heathrowin kentälle ja yllätyin kuinka näppärästi sieltä pääsi metrolla keskustaan. Meillä oli huone Victoria-aseman lähellä sijaitsevassa Hiltonissa ja olin aivan innoissani siitä, kunnes avasin ikkunaverhot ja huomasin että huoneen ikkunat olivat suoraan aseman roskalaatikoille.

Oyster kortti on hyvä hankinta,
sillä pääsee näppärästi Heathrowin kentältä keskustaan
ja se on helppo ja edullinen maksuväline
julkisessa liikenteessä (bussi/metro/jokilaiva).

Odotin innolla hotellihuonetta Victorian Hiltonissa hyvien yhteyksien lähellä,
mutta näkymä ikkunasta oli todellinen pettymys

Keli oli suht viileä, mutta onneksi ei sentään satanut, joten lähdimme hotellilta kävellen Westminsteriin. Meillä oli ajatuksena ottaa Thames-jokiristeily ja sen jälkeen mennä ”kello viiden teelle”, mutta siitä se sitten lähti…

Saavuimme Millbankille lähelle parlamenttitaloa, aloimme ihmetellä jatkuvaa sireenien ääntä, huomasimme että läheinen silta oli tyhjennetty ja siellä ei liikkunut mikään. Jatkoimme matkaa ohi parlamenttitalon ja viime päivien kuumin puheenaihe ”brexit” oli kerännyt paikalle paljon tv-kanavien edustajia, jotka odottivat selkeästi uutisia parlamenttitalolta. Aukiolla ja sen läheisyydessä oli hurja määrä ihmisiä ja saimme kuulla poliisilta, että Westminster Bridge ja sen lähiympäristö on toistaiseksi suljettu liikenteeltä, sillä sillalta oli löytynyt epäilyttävä esine ja epäiltiin pommiuhkaa. Tuo tieto järkytti minua, mitäs nyt? Mihin sitä uskaltaa mennä? Lähialueen lisäksi mihin kaikkeen tuo pommiuhka vaikuttaa? En muistanut tehdä matkustusilmoitusta! Olimme vain hetkeä aikaisemmin ohittaneet, Westminsterin aukiolla paikan johon oli tuotu kukkia ja kynttilöitä sekä erilaisia osanottoviestejä reilu viikko sitten ammutun brittiläisen naiskansanedustajan Jo Cox:n muistoksi. Eräs nuori mies hoki vieressämme että Britannia ei ole enää entisensä.

Matkalla Westminsteriin Thames-joen rantaa pitkin, liikenne pysähtynyt sillalla

Westminsterin aukiolla muistetaan ampumavälikohtauksessa kuollutta kansanedustajaa

Parlamenttitalon edustalla

Parlamenttitalon viereinen silta suljettu liikenteeltä

Parlamenttitalon ympärillä hämmentynyt tunnelma

Pääsy Westminsterin sillalle estetty

Lauttaliikenne suljettu Westminsterin sillan lähellä

Halusin vain lähteä liikkeelle ja poistua paikalta, metroon ei huvittanut mennä ja tuo lähistön jokilaivaliikenne oli suljettu, joten jatkoimme matkaa seuraavalle pysäkille. Hetken päästä tilanne raukesi sillalla ja liikenne normalisoitui, onneksi tällä kertaa tuo oli vain varjelua, mutta kyllä se pisti miettimään. Saimme jälkeenpäin kuulla että sillalle oli jätetty auto, jonka epäiltiin sisältävän räjähteitä.

Tilanteen rauhoitettua hyppäsimme jokilaivaan ja kuinka ollakkaan saman tien kun astuimme laivaan alkoi sataa, olin kuvitellut että saisin istua ulkosalla ja nauttia maisemista. Ilma viileni hetkessä ja olimme vielä hieman ihmeissämme tuosta pommiuhasta, joten päätimme kuitenkin istua laivassa ja lepuuttaa jalkoja. Sade yltyi, ikkunoistakaan ei nähnyt juuri mitään, joten päätimme suosiolla skipata käynnin Greenwichissä ja istua laivassa koko kierroksen ajan. Kierros oli yllättävän pitkä, sillä jokilaiva on yksi kaupungin yleisistä kulkuneuvoista, mutta oli todella hauska nähdä Lontoota toisesta vinkkelistä, onnistuimme näkemään myös nuo kuuluisat tulva esteet.

Olisi varmaan ollut parasta pysähtyä tähän...

Sateinen Thames-jokiristeily, St Paul´s katedraali

Vettä sataa entistä enemmän...

Ensimmäistä kertaa kuulin ja näin nämä Thames-joen tulvajärjestelyt

Hyvä ruoka parempi mieli!

Kierroksen jälkeen oli kauhea nälkä, aikaa oli jo mennyt niin paljon ettei meillä ollut mahdollisuutta ehtiä enää mihinkään musikaaliin, joten lähdimme ostoskaduille. Kävimme herkuttelemassa Pizza Hutissa, ehdimme myös piipahtaa muutamassa kaupassa ennen niiden sulkeutumista, sitten olimmekin aika tasaraha ja jatkoimme hotellille.

Päivä Lontoossa

Kun kerran edellinen päivä oli mennyt ihan plörinäksi, niin halusin ottaa kaiken ilon irti seuraavasta päivästä. Olin aluksi ajatellut, että tällä kertaa Lontoon teemani olisi "kuninkaalliset" ja halusin ehdottomasti käydä Dianan ja Charlesin vihkikirkossa St Paulin katedraalissa jo ihan näköalojen vuoksi sekä Unesco-kohteiden vuoksi Westminster Abbeyssä, jossa kuninkaalliset on kruunattu, vihitty ja haudattu. Olin suunnitellut että käyn katsomassa kerrankin tuon Buckinghamin palatsin vahdinvaihdon ehkä jopa hevosvartion vaihdon ja mikäli aikaa jää, niin vielä Kensingtonin palatsin. Kun oli monta kohdetta listalla, niin lähdin ajoissa liikenteeseen, ennen Buckinghamin palatsin vahdinvaihtoa ajattelin että ehdin käydä ensin Westminster Abbeyssä.

Näitä näkymiä olen metsästänyt pitkään, vihdoinkin St Paul´s katedraalin kupolissa

Westminter Abbey, kuuluisa kruunajaisista
sekä kuninkaallisista häistä ja hautajaisista

Buckinghamin palatsi kuvattuna helmikuussa 2016

Kensingtonin palatsi kuvattuna helmikuussa 2016

Lontoon Unesco-kohteeet St Margaret´s kirkko ja Westminster Abbey 02/2016

Westminster Abbeyn vieressä sijaitsee St Margaret´s kirkko, joka on yhtälailla UNESCO-kohde. Pääsin käymään sisällä kirkossa, vaikka siellä oli julkisivun saneeraus meneillään. Kirkko on aikanaan perustettu 1100-luvulla Benediktiinimunkkien toimesta, jotta tavalliset kansalaiset voisivat käydä jumalanpalveluksissa.

Huomasin että Westminster Abbeyhyn oli jonoa ja jäin miettimään Lontoo-passin hankintaa, sillä siinä on ”fasttrack”-optio, joka oikeuttaa pääsyyn jonon ohitse. Siitä se sitten lähti…

Sain kuulla että passia myydään Victoria-asemalla (josta olin siis juuri tullut) tai sitten lähistöllä oleva turistikauppa myy passia. Sinne siis, ainoa vaan että sitä turistikauppaa ei meinannut millään löytyä. Tässä vaiheessa olisi pitänyt jo luovuttaa, mutta minkäs teet kun idea kuullostaa mahdottoman hyvältä…

Huom! Lontoo-passia saa vain muutamista paikoista

Minulla piti olla hyvää aikaa hankkia Lontoo-passi ja ehtiä katsomaan vahdinvaihtoa, mutta ensin en löytänyt siis sitä turistikauppaa mistä olisin saanut lipun, kun se viimein löytyi, niin sitten piti lähteä metsästämään passiin kuuluvaa päivälippua Hop-In-Hop-Out-bussiin visitor centeristä tai bussipysäkiltä. Visitor Centerissä käynti + jonotus osoittautui turhaksi, sitten oli bussipysäkit hukassa ja lopuksi koko tuo linja, jolla minun piti ehtiä katsomaan sitä vahdinvaihtoa ei kulkenutkaan kuin aamulla.

Tässä vaiheessa oli aikaa kulunut ainakin 1,5 h, minua oli juoksutettu ympäriinsä tuon Lontoo-passin tiimoilta ja en siis päässyt näkemään sitä vahdinvaihtoa tälläkään kertaa. Sitten alkoi sataa, joten hyppäsin hieman kiihtyneenä hoppari-bussiin ja päätin lähteä St Paulin katedraaliin, toteuttamaan ”Royal”-kierrostani ja katsomaan näköaloja, jotka jäivät minulta näkemättä viime reissun yhteydessä. Arvatkaa mitä, pääsin katedraaliin, mutta eihän tuo Lontoo-passi käynytkään siellä, vaan jouduin maksamaan erillisen sisäänpääsyn. Kiersin katedraalia audio-oppaan kanssa ja kiipesin lopulta kaikki 259 porrasta ylös, vaikka pelotti ihan kauheasti nuo kapeat rappuset sekä tuulinen ilma ylhäällä, mutta kyllä oli aivan huikeat 360-näkymät!

St Paul´s Katedraali, kannattaa kiivetä ylös kupoliin!

Westminster Abbeyn sisäkäytäviä

Taustalla Kensingtonin palatsi ja "kello viiden tee" vai kahvi!?

Lähdin takasin Westminsteriin metrolla ja muutaman ylimääräisen metroajelun jälkeen pääsin vihdoin sisälle tuohon kuuluisaan Westminster Abbey-kirkkoon. Ikävä kyllä sielläkään ei saanut valokuvata, mutta kerron kirkosta myöhemmin lisää ja teen siitä ihan oman postauksen. Kirkkovierailun jälkeen sovin Papin kanssa että näemme suoraan lentokentällä, joka tarkoitti sitä, että sain hieman lisäaikaa ja päätin lähteä käymään vielä Kensingtonin palatsissa. Muutaman ylimääräisen metroajelun (huom! metron kunnostustöiden vuoksi) ja kartanlukuvirheen jälkeen löysin palatsin luokse ja sain vihdoin nautittua tuon kuuluisan ”kello viiden teen” kera hotellista saatujen cookie-keksien. Palatsi oli kiva vierailukohde ja palaan siihen myös myöhemmin postauksen merkeissä, palatsilta lähdin lentokentälle ja arvatkaapa mitä?

Saavuin kentälle hieman myöhässä muutaman ylimääräisen metroajelun jälkeen… Vaikka aika alkoi olla jo kortilla lähdön suhteen, niin ehdimme hyvin koneeseen ja saatiin vielä vähän odotella siellä ylimääräistä ennen lähtöä ;)

Mitenkäs muilla? Meneekö teillä reissut aina nappiin vai tuntuuko tutulta…

18 kommenttia:

1. Voi eiiii! Kaikki ei aina mene nappiin (juuri mm. kirjoittelin, kun meillä jäi asuntoauton avaimet sisälle autoon ja ovet lukkoon - itse olimme siis lukittuina ulos, huoh), mutta en muista, että noin moni asia olisi putkeen mennyt pieleen. Onneksi tuolla matkalla edes joitain positiivisia pilkahduksia oli :)

Vastaukset
    1. Yritän aina löytää noita positiivisia puolia, mutta tällä reissulla se allkoi olla jo todella haastavaa... Oli pakko käydä lukemassa tuo sinun postaus ja kiva kuulla että muillekkin sattuu ja taphatuu, onneksi kuitenkin pääsitte jatkamaan juhannuksen viettoa...

Poista
  2. Mulla on hieman samanlainen kokemus Tokion matkalta. Ensin tuli joku häslinki metroasemalla ja se tyhjennettiin. Kun siitä selvittiin, niin sitten etsittiin paikkaa mistä saisi niitä lippuja metroon ja muualle. Sitten mentiin risteilylle ja satoi niin, että mitään ei nähnyt veneestä. Lopulta oli ihan, että meneekö koko viikko tälaisessa sekoilussa. Onneksi seuraavana päivänä jo aurinko paistoi.

Vastaukset
    1. Noissa erikoisissa tilanteissa, tuo epätietoisuus on pahinta ja vaikeuttaa Plan B:n tekemistä. Pidemmällä reissulla ei niin haittaa vaikka muutama päivä menisikin vähän pipariksi, mutta lyhyellä reissulla se sapettaa kun jo itse matkustamiseen pitää varata aikaa... Onneksi teidänkin reissu sai lopulta paremman käänteen ja pääsitte jatkamaan lomaa 😎

Poista
  3. Voih, kurjaa, kun kaikki tuntuu menevät plörinäksi. Näitä mahtuu paljon matkustavan reissuihin aivan varmasti. Inhottavinta varsinkin silloin, kun itse ei voi siihen vaikuttaa, vaan lakot yms. pilaavat suunnitelmat. :-/

Vastaukset
    1. Niin useinhan se menee niin että sattumien suma kertaantuu...

Poista
  4. Aina ei mene ihan putkeen :D. Itselläni on paljonkin sellaisia kokemuksia reissuilta. Ja jotenkin sade onnistuu pilaamaan reissuja.. Pahimmillaan siinä määrin, että jäimme tulvien keskelle jumiin muutamaksi päiväksi keskellä-ei-mitään Keniassa. Ja tuo Lontoon liikenne on kyllä sellainen, että on enemmän sääntö kuin poikkeus, että perille ei pääse sitä reittiä, jota on kuvitellut. Terroriuhkia ei sentään onneksi joka päivä ole. Sellainen varmasti laittaa miettimään, mutta onneksi tällä kertaa oli kuitenkin väärä hälytys. Arvostan sitä duunia, mitä tuolla Lontoossa tehdään, ovat saaneet valtavasti iskuja estettyä. Toivottavasti kaupunki pysyy jatkossakin turvalllisena.

Vastaukset
    1. Ai kauhea, meilläkin on tulvista kokemusta Madeiralla (2010) meni koko viikko ihan myttyyn ensimmäistä päivää lukuunottamatta! Olin jo unohtanut että Lontoossa kannattaa todella zekata nuo julkisen liikenteen muutokset, ennen kuin lähtee liikenteeseen, no onneksi tuo oli pikku mutka, mutta toki hieman kuumotti kun tiesin, että aika oli kortilla että ehtii lentokentälle. Kaikki oli tuon pommiuhan tiimoilta hyvin hallinnassa, mutta toki hieman ikävä maku jäi ja ajatukset lähtivät liikkeelle...

Poista
  5. Sadekuvasi ovat niin Lontoota! Juuri eilen luin, että suomalaiset ovat ryhtyneet innokkaasti varaamaan nyt Lontoon matkoja punnan halventumisen siivittämänä. Ei nyt silti taida olla ihan juuri nyt saumaa käydä tuolla :-(

Vastaukset
    1. Keli oli todella sateinen ja kylmä tuuli vaikka onkin kesäkuun loppu, todellakin kuvat ovat NIIN Lontoota. Minullakin kävi kyllä mielessä "edullisen punnan" shoppailut, mutta aika ei valitettavasti riittänyt siihen :/

6. Kaikki ei aina mene matkalla ihan nappii, vaikka kuinka suunnittelee :D
    Mulla on ollut yllätävän hyvä tuuri, eikä mitään suurempia ole sattunut. Ensimmäisenä tulee mieleen Uuden-Seelannin matka neljän vuoden takaa. Olin serkun kanssa parin kuukauden reissulla ja bussin kanssa liikutiin ympäriinsä. Yhdessä paikassa oltiin sitten katottu bussin lähtöaika väärin, ja seuraavaa jouduttiin odottelemaan kuutisen tuntia. Onneksi aamubussi ei ollut päivän ainoa :D.

Vastaukset
    1. Sulla on kyllä ollut hyvää tuuria, mikäli ainoa epäonni on ollut 6 tunnin odotus ja vielä ainoa kahden kk:n reissun aikana! Toki en yhtään vähättele, kyllä se on varmasti sapettanut, mutta on ollut myös onni matkassa, kun tuli vielä muitakin busseja. :)

Poista
  7. Voi ei, onpas ollut reissu!! Toivottavasti nyt jo voit hieman naureskella kaikelle sähellykselle, vaikka ymmärrän kyllä jos tapahtumahetkellä ei ole paljoa hymyilyttänyt... :)

Vastaukset
    1. Juurikin näin, mutta vielä on kulunut liian vähän aikaa ;)

Poista
  8. Westminster Abbeyyn kannattaa suunnata illalla n. 1730 aikaan olevan Evensongin (eli iltahartauden) aikaan. ei ainakaan aikaisemmin maksanut mitään, turistit olivat poissa ja paikasta sai irti ihan eri lailla sitä sen hartautta.

Vastaukset
    1. Tuohan oli todella hyvä vinkki, täytyypä pistää korvan taakse seuraavaa kertaa varten ;)

Poista
  9. Aika paljon ehdit touhuta, vaikka pikapassiin tuhraantui aikaa! Lontoon vesibussin sadekuvat on hienoja!

Kyllähän sitä välillä hommat pieleen menee. Parhaillaan Norjan reissulla rinkka tuli kaksi vuorokautta perässä Ekaan majapaikkaan. Kaikki retkeilyvarusteet ostettu uusiksi, kun pariin päivään ei ollut mitään tietoa missä rinkka on. Kotimaassa alkaa paperityöt, kun sinne ehtii...

Vastaukset
    1. Kiitos Rami. Oi ei! Norja kun ei ole vielä mikään edullinen maa ja hankinnat ovat varmasti muutakin kuin hammastahnaa ja alusvaatteita... Toivottavasti pääsit kuitenkin nauttimaan reissusta!

Poista

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.